برگزاری تورهای کویر نوردی و کویر شناسی دانشجویان ایران در کویرها و بیابان های ایران
شنبه 24 مهر 1389 بازدید: 3401

به گزارش روابط عمومي مركز گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان ايران(ISTTA)، یکی از مهمترین انواع گردشگری که می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در جذب گردشگران علمی و علاقه مندان به طبیعت و مناظر و جلوه های بی نظیر آن داشته باشد، گردشگری در مناطق کویری با پدیده های جذاب و منحصر به فرد آن است.
شناخت کویر و اقلیم مناطق کویری، با توجه به گونه های خاص طبیعی و جانوری و شرایط زیست این گونه های خاص، علاوه بر توسعه علمی و پژوهش های نوین دانشگاهی، می تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشند. با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم و پراکندگی جغرافیایی کشور ایران و نظر به اینکه شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری، تنوع و گوناگونی پدیده ها است، مسئولین و متولیان حوزه گردشگری کشور بایستی آن را یک فرصت ارزشمند در جهت معرفی و شناخت پدیده ها و گوناگونی های کشور بدانند و با برنامه ریزی مناسب و فراهم آوردن تسهیلات، امکانات و زیرساخت برای مناطق مختلف، از جمله مناطق کویری، بتوانند در معرفی، شناخت و جذب گردشگران و کویرنوردان در عرصه های داخلی و بین المللی و فرهنگ سازی در این حوزه ها گامهای مفید و موثر بردارند.
مرکزگردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با توجه به احساس نیاز در این زمینه، اقدام به برگزاری اردوهای کویرنوردی و کویر شناسی نموده است (مانند همایش کویرشناسی در کویر سمنان در سال 1387) و در آینده نیز برنامه های از این دست را به صورت گسترده و جامع تر برگزار خواهد کرد.
رویکرد مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، پرداختن به انواعی از گردشگری است که در عین اهمیت و جذابیتهای خاص، کمتر شناخته شده و طبعاً کمتر به آن پرداخته شده است. کویر از این مقوله است. از این رو شناساندن و نمایاندن کویرهای ایران در دستور کار مرکز گردشگری قرار گرفته است و در اولین گام، کویر سمنان میزبان اجرای طرح گردشگری دانشجویان بود و در برای مراحل دوم و سوم اجرای اردو، کویر مرنجاب به عنوان مقصد گردشگری دانشجویان علاقه مند به طرح قرار گرفت. کویر مرنجاب، در غرب دشت بزرگ کویر، حدود پنجاه کیلومتری کاشان قرار دارد و شاید نزدیکترین کویر در مفهوم خود به تهران باشد که علاوه بر جلوه های طبیعی یک کویر، مثل دریاچه نمک، تپه های شنی (رمل) و ... از نظر تاریخی هم اهمیت دارد؛ چراکه این کویر در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و بناهای تاریخی و یادگارهای تمدنی و حیات گروههای انسانی، از جمله کاروانسراهای قدیمی(مانند کاروانسرای مرنجاب که از جمله 999 کاروانسرایی است که شاه عباس آن را با تجهیز به تاسیسات دفاعی و به سرعت تمام و به عنوان یک پایگاه نظامی در کویر بنا نهاد) در آن وجود دارد. موسیقی طبیعی دشتهای ساکت و آرام کویر مرنجاب را می توان در حرکت ملایم باد در میان ریگهای روان یافت که به نگارگری سطح بی انتهای کویر صبور می پردازند. هدف مرکز گردشگری آشنایی دانشجویان با این پدیده های ناب طبیعی است تا این دانشجویان به عنوان سفیران غیر رسمی، مبلغ این نوع از گردشگری در میان جامعه و خانواده ها باشند تا هم سفر به منظور دیدار کویر در میانشان رواج یابد و هم نسیم رونق و نشاط ناشی از حضور توریست بر شانه ی اهالی بومی و کویرنشینان ستوار، مهربان و صمیمی کویر بنشیند.

 دومین دوره ی اردوی کویرنوری دانشجویان ایران (ویژه ی آقایان) در تاریخهای 20 و 21 /88/12 و سومین دوره ی آن (ویژه ی خانمها) در تاریخهای 26 و 89/1/27 در کویر مرنجاب برگزار شد. در این دوره ها مجموعه هایی از برنامه های علمی، آموزشی و تفریحی پیش بینی شده بود که در طول اردوها برای بهره مندان از اردوها(دومین دوره به تعداد 28 نفر و سومین اردو به تعداد84 نفر) به اجرا درآمد. اهم برنامه های انجام گرفته در طول دو اردو در کویر مرنجاب به شرح زیر می باشد:

- پیاده روی بر روی رملهای یال اسبی، استقرار در ارتفاعات، تماشای دریاچه نمک و چشم انداز کویر از بالای رملها

- بازدید از چاه دستکن در مسیر جنوب شرقی کاروانسرای مرنجاب

- بازدید از روستای تقی آباد که پرورش شتر در آن انجام می شد و گفتگو با بومیان منطقه

- بازدید از برکه آب مصنوعی در بین راه

- راهپیمایی شبانه در دریاچه نمک و انجام برنامه های مربوط به شب کویر(راهپیمایی با چشم بسته، سکوت کویر و... ) تماشای غروب و طلوع زیبای خورشید کویر

- کلاس آموزش نجوم توسط کارشناسان نجوم به صورت ویدئو پروژکتور در محوطه کاروانسرا

- انجام برنامه رصد ستارگان در فاصله نزدیک به کاروانسرا و آموزش نجوم به صورت عملی با استفاده از تلسکوب های پیشرفته برای شرکت کنندگان اردو

- برگزاری مراسم رونمایی از کتاب" راهنمای عمومی کویر و بیابان و نقش آن در توسعه گردشگری ایران" تألیف منوچهر جهانیان و مقدمه دکتر پرویز کردوانی

- سخنرانی اساتید برجسته کویر و استفاده از راهنمایان محلی

- حرکت به سمت دریاچه نمک و پیاده روی در دریاچه نمک و تماشای جزیره سرگردان

- دیدار از قلعه ها و کاروانسراهای مسیر

- دیدار از خانه ی طباطبایی های کاشان

- ارائه دو ویژه نامه در طی دو اردو به منظور آشنایی دانشجویان با کویر مرنجاب

- ارائه لوح پایانی شرکت در اردو به همه شرکت کنندگان

- برگزاری مسابقه علمی در حین برگزاری اردو و تقدیر از 5 نفر از برگزیدگان طرح

  • مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با در نظر داشتن تجربیات کافی و به کاربستن ایده های نو، دوره های بعدی کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران را در کویرهای کرمان و یزد برگزار خواهد کرد تا به صورت هرچه بهتر، چهره از زیبایی ها و جاذبه های پنهان و ابدی این مناطق برای دانشجویان این آب و خاک برداشته شود.
  • جهت دریافت ویژه نامه کویرنوردی کلیک نمایید.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi