نخستين جشنواره فيلم هاي جيبي دانشجويان كشور
یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 بازدید: 3987


تكنولوژي نوين تغييرات بنيادين زيادي را در ارتباط فرد با جهان اطراف ايجاد كرده است. از این جمله اند دوربين هاي زيادي كه به واسطۀ تلفن همراه بي شمار به حيات اجتماعي و فرهنگي ايرانيان راه يافته اند. اين دوربين ها مي توانند دريچه اي مستقيم و بي پيرايه باشند براي نمايش كجايي و چگونگي عرصه هاي طبيعي و فرهنگي ايران. از این رو با به تصوير كشيدن مناظر كم تر شناخته شدۀ طبيعي و تاريخي، رويدادهاي بي بديل، روابط انسان ايراني و طبيعت و فرهنگ ايران و مانند آن عرصه هاي گسترده اي مي تواند معرفي شود. علاوه بر این رويدادهاي متناسب با ميراث فرهنگي و گردشگري ولو كوچك و شايد به ظاهر بي اهميت، نمايش كمك يا آسيب مردم اطراف به گردشگري و ميراث فرهنگي، انعكاس رويدادهاي گردشگرانه در يك بوم زيست، نشان دادن احساس نزديكي يا دوري مردم اطراف نسبت به جاذبه هاي گردشگري نواحي خود، ثبت و ضبط احساس تعلق نسل جديد جامعه اطراف نسبت به مواريث فرهنگي و ... از جمله مواردی هستند که از دریچه دوربین دانشجویان قابل ثبت و ارائه اند.
رويدادهاي مربوط به ميراث فرهنگي و گردشگري تنها آن هايي نيستند كه از مجامع و رسانه هاي رسمي ديده مي شوند، بلكه رويدادهاي جذاب و فرهنگي بي شماري هم هستند كه از دريچۀ دوربين هاي دانشجويان نكته سنج از بدنه و عمق جامعه قابل ارائه اند.
ايدۀ جشنواره فيلم هاي جيبي دانشجويان كشور با موضوع ميراث فرهنگي و گردشگري به دنبالۀ برگزاري ساليانه شش دوره طرح ملي "ايران، مرز پرگهر"(بازديد دانشگاهيان از مواريث فرهنگي و پروژه هاي ملي)، دو دوره جشنواره عكس دانشجويي جاذبه هاي گردشگري ايران و طرح هاي متعدد گردشگري دانشجويي چون كويرنوردي دانشجويان ايران، تورهاي ويژه و ... ايجاد شده است.
فيلم هاي جيبي طي دهه هاي اخير، نخست در فرانسه و پس در ساير نقاط دنيا رواج پيدا كرده است و در سال 2008 بنويت لابروت كتابي به نام با تلفن همراه خود فيلم بسازيد در اين باره منتشر كرد.
دانشجويان علاقه مند مي توانند فيلم هاي جيبي(همراه) داستاني، مستند، تجربي و كليپ خود را در دو بخش اصلي ميراث- فرهنگي و گردشگري ايران به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. كافي است دانشجويان در مواجه با مقوله مورد نظر، تلفن يا دوربين خود را آماده بيان واقعيات كنند. 

اهداف اصلي جشنواره:
•    دقيق كردن نگاه دانشجويان به مواريث فرهنگي و جاذبه هاي گردشگري پيرامون با استفاده از دوربين فيلم برداري همراه(مانند دوربين موبايل، دوربين غيرحرفه اي و ...)
•     زمينه سازي فرصتي برای دانشجويان تا با ابزاري ساده و فراگير روايتگر سرزمين خود به شكلي خلاقانه، هنرمندانه، طنزگونه، منتقدانه و ... باشند.
•    فرهنگ سازي زمينه هاي كاركردهاي فرهنگي فيلم تلفن همراه در كشور و استفاده مناسب از تکنولوژی های نوین.
•    بسط و گسترش آموزش هاي شهروندي در جهت حفظ ميراث فرهنگي و توسعه گردشگري
•    افزايش بروز توانايي هاي هنري و روحيه انتقادي دانشجويان كشور در مواجهه با ميراث فرهنگي و گردشگري كشور
•    فراهم كردن زمينه هاي ايده پردازي فرهنگي دانشجويان كشور

شرايط و مقررات كلي شركت در جشنواره:

-    كليه دانشجويان علاقمند مي توانند در اين جشنواره شركت كنند.
-    آثار توليد و ضبط شده باید از سال 1391-1385 باشد.
-    زمان فيلم هاي مستند، داستاني، تجربي و نماهنگ بايد از 2 تا 5 دقيقه باشد.
-    كساني كه بيشتر از يك فيلم ارائه مي كنند بايد فيلم ها را به صورت جداگانه بر روي يك DVD ضبط كنند.
-    از برگزيدگان هر بخش تقدير خواهد شد.
-    آثار برگزيده در قالب لوح فشرده يا از طريق اكران اينترنتي منتشر خواهد شد.

-    دانشجويان علاقه مند براي شركت در جشنواره لازم است فرم درخواست شركت و يك نسخه DVD با فرمت MPEG4 يا 3GPP را به همراه يك قطعه عكس 4×3 براي بازبيني به جشنواره ارسال كنند.

-  جهت دریافت فرم درخواست شرکت در جشنواره کلیک نمایید

نشاني دبيرخانه:
تهران- خیابان انقلاب اسلامی- روبروی در اصلی دانشگاه تهران- خيابان فخررازي- خيابان شهداي ژاندارمري شرقی- پلاک -72 طبقه دوم
مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران
صندوق پستی: 4364 14155
شماره های تماس: 66491136 و 66491222
نمابر: 66491586
ایمیل: info@istta.ir

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi