نخستین بار پس از افتتاح رئیس جمهور ایثارگران جهاد دانشگاهی از طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه بازدید کردند.
شنبه 11 خرداد 1392 بازدید: 3135

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTTA)، طی هشتمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر که از سوی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد تعداد 40 نفر از اعضای هیئت علمی و جهادگران ایثارگر جهاد دانشگاهی از سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه بازدید کردند.

این بازدید نخستین بازدید علمی پس از افتتاح طرح توسط رئیس جمهور است که در آن بازدید اعضای جهاد دانشگاهی از بخش های مختلف پروژه و نحوه کار این بخشها شامل سد پایین، بخش توربین ها، ژنراتورها، اتاق کنترل، ترانسفورها، کابلهای 400 کیلو ولتی و سد بالا با همراهی مهندسین پروژه بازدید کردند که در تمامی این بخش ها سوالات تخصصی از سوی بازدید کنندگان مطرح و از سوی مسئولین پروژه پاسخ داده شد.

این طرح واجد ویژگی های خاصی است که آن را از سایر طرح های حوزه منابع آب و نیروی ایران ممتاز کرده است که از جمله آن ها می توان به مواردی چون اولین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران، اولین سد سنگریزه‌ای با پوشش بتنی در ایران(CFRD) ، نزدیکی پروژه به شهر تهران به عنوان بزرگترین محل مصرف برق، قریب به 20 سال مطالعات مهندسی در پروژه، توسط مهندسین مشاور ایرانی و خارجی، عدم ‌وابستگی به تأمین آب شرب و کشاورزی و کوچک بودن حجم مخازن و کم بودن تأثیرات سوء زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی اشاره کرد.

از اهداف این پروژه می توان به ایجاد تعادل در شبکه برق کشور در ساعات پرباری و کم باری، تولید انرژی برق آبی با ظرفیت 1040 مگاوات در ساعت پرباری شبکه، مصرف کننده مطمئن انرژی به میزان 960 مگاوات در ساعت کم باری شبکه، اشتغالزایی در حین اجرای طرح و دوران بهره برداری، ایجاد محیط گردشگری و توریستی اشاره کرد.

ساختگاه طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در محدوده سد بالا بر روی رودخانه چالوس و در محدوده سد پائین در محل تلاقی رودخانه‌های چالوس و گرمرودبار در مجاورت روستای سیاه بیشه واقع شده است.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi