بازدید دانشجویان دانشگاه زنجان از نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان
شنبه 15 تیر 1392 بازدید: 3186

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTTA)،در هشتمین مرحله از برگزاری اردوهای طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" تعدادی از دانشجویان رشته تخصصی برق دانشگاه زنجان از نیروگاه برق استان زنجان به عنوان پروژه ای ملی و گنبد سلطانیه به عنوان یک پروژه میراث فرهنگی بازدید کردند.

در طی این بازدید دانشجویان با راهنمایی مدیرعامل نیروگاه از بخشهای مختلف آن بازدید کردند.

در حال حاضر بخش گازی نیروگاه 3 زنجان که بنام نیروگاه سلطانیه نام گذاری گردیده ، دارای چهار واحد هر یک به ظرفیت 162 مگا وات بوده و مراحل پایانی خود را سپری می نماید و یک واحد آن تحویل موقت گردیده و واحد 2 آن نیز در مراحل تست آزمایشی (Trial Run) می باشد و بخش بخار آن نیز در سال 90 (با توجه به تصویب آن جزء پروژه های اولویت دار شرکت توانیر) ، آغاز خواهد شد.

ساختگاه نیروگاه گازی زنجان در زمینی به مساحت 44 هکتار در کیلومتر 25 بزرگراه قزوین زنجان در نزدیکی روستای سرخه دیزج واقع شده است. ارتفاع این ساختگاه از سصح دریا 1830 متر می باشد. آب و هوای منطقه سرد و کوهستانی است.

نیروگاه گازی زنجان متشکل از 4 واحد گازی هر یک به ظرفیت 162 مگاوات و در مجموع 648 مگاوات و با راندمان 8/33% در شرایط ایزو در نظر گرفته شده است. سوخت اصلی واحدها گاز طبیعی است که توسط خط لوله تأمین خواهد شد. حداکثر مصرف گاز نیروگاه برای 4 واحد برابر 200000 متر مکعب بر ساعت خواهد بود .

در کنار بازدید از این پروژه ملی، دانشجویان از گنبد سلطانیه و موزه آن بازدید کردند.گنبد سلطانیه از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود.این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه‌است.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi