بازدید دانشجویان مرکز علمی-کاربردی زابل از منطقه باستانی کوه خواجه زابل
دوشنبه 12 خرداد 1393 بازدید: 3032

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)،به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان جمعی از دانشجویان مرکز علمی کاربردی زابل در قالب نهمین دوره طرح ملی" ایران مرز پرگهر" از منطقه ی باستانی کوه خواجه در زابل بازدید کردند.
در این بازدید 40 نفر از دانشجویان به همراه تنی چند از مسئولین مرکز حضور داشتند که طی آن آقای گرگ کارشناس اداره ی میراث شهرستان زابل مطالبی در مورد این اثر باستانی برای دانشجویان بیان نمود.
گفتنی است کوه خواجه که در اساطیر ایران با نام کوه اوشیدا شناخته می‌شود، در فاصله ی 30 کیلومتری جنوب غربی زابل واقع شده و محلی است که در میان مسلمانان، زرتشتیان و مسیحیان به عنوان مکانی مقدس به حساب می آید.
در اطراف این کوه تعداد زیادی آثارباستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی‌مانده‌است که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است. آثار تاریخی پیش از اسلام محوطه ی تاریخی کوه خواجه شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزادو قلعه چهل دختر می‌باشد.ارنست هرتسفلد در سالهای ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ میلادی با بررسی این مجموعه عنوان تخت جمشید خشتی را برای مجموعه ی کاخها برگزید.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi