دانشجویان دانشگاه شریف از شرکت های پتروشیمی فعال در عسلويه بازدید کردند
چهار شنبه 21 خرداد 1393 بازدید: 2873

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، در این بازدید دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دكتري در رشته های مهندسي شيمي و مهندسي نفت از مراكز و شركت هاي پتروشيمي فعال در عسلويه بازديد كردند. 
اين بازديد به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی صنعتی شریف و  با همكاري شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران ویژه دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در ابتداي اين بازديد علمي، اطلاعاتي به صورت کلي شامل هدف از ساخت مجموعه، تاريخ احداث و بهره برداري، مساحت کلي مجموعه، مواد اوليه مورد نياز و محصولات و همچنين آينده نگري و دورنمائي از اين صنعت استراتژيک در سطح کشوري و جهاني به صورت يک مستند و سپس توسط مهندس نبيان(کارشناس ارشد برق، گرايش کنترل) ارائه شد.
سپس، از مجموعه هاي پتروشيمي پاسارگاد، پتروشيمي زاگرس، پتروشيمي جم، پتروشيمي پرديس، اسکله بارگيري و مجموعه تصفيه آب سيستم هاي خنک کننده،  بازديد  به عمل آمد.
مجموعه  پتروشيمي پازارگاد با توليد ترکيبات آروماتيک، نياز داخل و خارج کشور را به اين ترکيبات با ارزش برطرف مي سازد. از محصولات توليد شده در اين مجموعه مي توان به بنزن، تولوئن، اورتوزايلن و همچنين پارازايلن اشاره کرد.
مجموعه  پتروشيمي زاگرس با توليد بيش از 3 ميليون تن متانول در سال بعنوان يکي از بزرگترين توليد کنندگان اين محصول در جهان به شمار مي آيد. خوراک اصلي اين مجموعه گاز متان بوده که از مخازن گازي پارس جنوبي تامين و مورد استفاده قرار مي گيرد. دراين مجموعه به منظور جلوگيري از مسموم شدن کاتاليزورها ابتدا فرايند سولفور زدايي توسط اکسيد روي صورت مي گيرد. محصول نهايي اين مجموعه از واکنش مونوکسيد کربن و هيدروژن در حضور کاتاليزور اکسيد مس توليد و پس از فرايند خالص سازي آماده فروش در بازار جهاني مي شود. 
مجموعه پتروشيمي پرديس که آمونياک و اوره مورد نياز داخل و خارج از کشور را تامين مي کند، يکي ديگر از مجموعه هايي بود که از آن بازديد شد. همانند مجموعه زاگرس خوراک اصلي مجموعه گاز متان بوده که در ابتدا توسط کاتاليزور نيکل به CO  و H2 تبديل و پس از آن، از واکنش گاز هيدروژن و نيتروژن در حضور کاتاليزور آهن محصول آمونياک با راندمان کلي %18 بدست مي آيد. از واکنش آمونياک بدست آمده و کربن مونوکسيد، محصول نهايي اوره توليد مي شود. وجود اسکله در اين مجموعه، اين شرکت پتروشيمي و همچنين مجموعه هاي نزديک را قادر به ارتباط و صدور محصولات به ساير کشورها مي نمايد. 
از ديگر مجموعه هاي بازديد شده در اين سفر علمي، شرکت پتروشيمي جم بود که به عنوان بزرگترين توليدکننده اولفين کشور و جهان به شمار مي رود. از محصولات توليدي اين مجموعه مي توان به اتيلن، پلي اتيلن سبک و سنگين، 1-بوتن و بوتادي آن اشاره کرد. خوراک اصلي اين مجموعه گاز اتان بوده که ابتدا در کوره و در حضور کاتاليست به اتيلن ومحصول جانبي هيدروژن تبديل شده و پس از آن گاز اتيلن بعنوان ماده اوليه وارد ساير قسمت هاي اين مجموعه مي شود.
در پايان اين بازديد علمي از مجموعه تصفيه آب نیز ديدن شد. هدف از ساخت اين مجموعه تامين آب مورد نياز برج هاي خنک کننده و توليد آب مقطر براي برخي از واحدها مي باشد. 
در اين واحد آب دريا ابتدا تصفيه شده و سپس کلر زني و در نهايت به سمت مجموعه هاي مورد نياز پمپ مي گردد. به منطور جلوگيري از آسيب هاي ناشي از ورود آب گرم به دريا، ابتدا آب خروجي از سيستم هاي خنک کننده، خنک شده و سپس به دريا بازگردانده مي شود.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi