بازدید دانشجویان دانشگاه شریف از شرکت ذوب آهن و فولادمبارکه اصفهان
سه شنبه 27 خرداد 1393 بازدید: 2917

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، در این بازدید دو روزه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دكتري در رشته های مختلف مهندسی برق، متالورزی، شیمی، مکانیک و صنایع از نزدیک با بخشهايي از فرآيند توليد آشنا شدند.
اولین بازدید این تورعلمی دو روزه ابتدا با حضور در شرکت ذوب آهن اصفهان آغاز شد. این بازدید با خیرمقدم گویی مدیر روابط عمومی و معاون پژوهشی شرکت ذوب آهن اصفهان و همچنین نمایش فیلم مستندی مربوط به معرفی دستاوردهای فنی – مهندسی این شرکت جهت آشنایی بیشتر و مؤثرتر دانشجویان با فعالیت های ذوب آهن آغاز شد. 
دانشجویان در این بازدید از بخش های گندله سازی، کوره بلند ذوب آهن، مهندسی نورد گرم از نزدیک دیدن کردند.
بخشهای  فولادسازی، کک سازی، تصفیه آب های مصرفی و بخش تولید انرزی از بخار نیز از دیگر بخش هایی بود که به طور مختصر مورد بازدید دانشجویان قرار گرفت. 
دومین برنامه این تور علمی بازدید از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بود. این بازدید نیز با خیرمقدم گویی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه و نمایش فیلم 50 دقیقه ای معرفی مجتمع صنعتی فولاد مبارکه آغاز شد.
بخش هایی چون؛ کوره القایی، بخش قراضه ها که خود به سه قسمت (سنگین، متوسط و سبک) تقسیم می شد، از قسمت هایی بود که با همراهی استاد راهنما انجام شد.
در بخش فولادسازی دانشجویان از نزدیک با نحوه تبدیل فولاد آشنا شدند؛ کوره القایی با سه الکترود گرافتیتی و با جریان برق قراضه و چدن ذوب می کند و با گاز های کربن منوکسید و هیدروژن احیا می کند و در نهایت  فولاد تبدیل می شود.
سپس از بخش قالب گیری فولاد و تشکیل تختال ها بازدید شد.
در ادامه این بازدید سه ساعته، از قسمت مهندسی نورد بازدید انجام گرفت. که ابتدا تختال ها را در کوره نورد گرم کرده و بعد در مرحله پوسته گیری از محلی با فشار  100اتمسفر آب عبور کرده و بعد وارد مرحله نورد می شود که 2 قفسه رفت و برگشتی نورد دارد که در هر قفسه تختال سه بار کاهش ضخامت می یابد. بعد وارد 7 قفسه نورد متوالی می شود. سپس با پاشش آب خنک می شود و به کلاف تبدیل می گردد و در نهایت بسته بندی می شود.
بخش نورد سرد و آنیل و گالوانیزه از دیگر بخش هایی بود که مهندس راهنما با ارائه توضیحات و پاس خ به سئوالات دانشجویان آنان را با نحوه عملکرد آن بخش ها آشنا کرد.
بخش رنگ زنی ورق گالوانیزه آخرین بخشی بود که مورد بازدید دانشجویان شریفی قرار گرفت.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi