بازدید دانشجویان دانشگاه های اصفهان از ارگ هزار توی معماری اصفهان
یکشنبه 16 فروردین 1394 بازدید: 3006

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، در ادامه سلسله برنامه های معاونت فرهنگی واحد اصفهان تعدادی از دانشجویان دانشگاه های استان اصفهان، از قلعه مورچه خورت بازدید کردند. این قلعه بی نظیر ترین قلعه ایران وجهان بعد از قلعه ارگ بم به شمار می رود.

ارگ تاريخي مورچه‌خورت، با پيشينه 700 ساله، هم‌اكنون به عنوان دومين ارگ تاريخي كشور از لحاظ قدمت شناخته مي‌شود. اين محوطه تاريخي به وسعت بيش از سه هكتار، در 45 كيلومتري اصفهان واقع شده و براساس اسناد تاريخي، قدمت آن به دوره ايلخانان برمي‌گردد.
آنچه از تاريخ برمي‌آيد اينكه ارگ مورچه خورت در ابتدا به شكل روستايي بوده كه ساكناني در آن زندگي مي‌كردند. به نظر مي‌رسد اقتصاد اين منطقه به دليل واقع شدن در جوار جاده كاروان‌رو، رونقي چشمگير داشته كه به مرور زمان به ارگ تبديل شده و اكنون همچنان در درون آن منازلي قديمي به چشم مي‌خورد. روستاي اندرون ارگ داراي بناهاي تدافعي مي‌باشد كه مردم را از حوادث غيرمترقبه روزگار و همچنين جنگ‌هاي داخلي و خارجي برحذر نگاه مي‌داشته به طوري كه تا به امروز نيز از تغيير و تحولات ساختارهاي نوين شهرسازي ايمن مانده است.
در فواصل مختلف اين ارگ تاريخي، برج‌هايي جهت استقرار نگهباناني قرار دارد كه به طور شبانه‌روزي از حريم روستا حفاظت مي‌كرده اند. نماي بيروني ارگ، داراي برج‌هاي متعدد ديده‌باني پوشيده از ملاط كاهگل مي‌باشد كه بر پايه‌هايي قطور استوار است. همچنين اين ارگ تاريخي داراي طرحي چهارگوش است كه فضاي داخلي‌اش در چهار ضلع داراي تقارن مي‌باشد و با وجود مرمت‌ها و بازسازي‌هاي متعدد، طرح اوليه، استحكام خود را تاحدودي حفظ كرده و همچنان بر ديوارهاي خشتي پوشيده از كاهگل استوار مانده است.
شایان ذکر است در این بازدید 45 نفر از دانشجویان دانشگاه های استان حضور داشتند. این بازدید که از ساعت 9 صبح شروع شده بود در ساعت 15 همان روز به پایان رسید.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi