بازدید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از غار قوری قلعه و سراب روانسر
یکشنبه 21 تیر 1394 بازدید: 3398

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (istta)، تعداد 95 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد کرمانشاه طی بازدیدی یک روزه از غارقوری قلعه، سراب روانسر و همچنین یادمان شهدای پاوه بازدید کردند.

در این اردو دانشجویان ضمن بازدید از سراب زیبای روانسر و غار قوری قلعه در ادامه با یادمان شهدای پاوه و سردار بزرگ اسلام شهید دکتر مصطفی چمران و همرزمان شهیدش با توضیحات آقای حبیبی مسئول یادمان آشنا شدند.

دانشجویان همچنین در این اردو با موقعیت جغرافیایی شهر پاوه آشنا شده وبا گشت و گذاری در این شهر هزار ماسوله با مناظر زیبای این شهر روبرو شدند.


غار قوری قلعه:
غار قوری قلعه طولانی ترین غار آبی آسیا است که در بین شهرهای روانسر و پاوه و در 86 کیلومتری کرمانشاه قراردارد. این غار دارای دالان ورودی و تالارهای مختلفی است. تالار مریم همانند دریاچه وسیعی است که گرداگرد آن را قندیل هایی زیبا و با اشکال مختلف قرار گرفته است که  این قندیل ها هر یک اشکال خاصی را تداعی می کنند و دلیل اصلی نامگذاری تالار مریم وجود قندیلی به شکل حضرت مریـم می باشد. در عمق 1500 متری این غار که در حال حاضر دیدن عموم از آن مقدور نیست تالار عروس قرار دارد که زیبایی آن قابل توصیف نیست، جنس بلورهای این محوطه از کریستال سفید و براق است و اگر کسی بخواهد از روی آنها عبور کند جای پای او دراین قسمت باقی می ماند از سقف این محوطه قندیلهایی شبیه میله خودکار که جنسشان از رسوبات آهکی و حالت کریستال است به ارتفاع 2 تا هشت متر پایین آمده است و در عمق دو هزار و 700 متری غار چهار آبشار به ارتفاع 10 تا 12 متر وجود دارد که وجود چنین آبشارهای زیبایی باورپذیر نیست و هر بیننده ای را مسحور خود خواهد کرد.

درجه حرارت این غار از 7 درجه زیر صفر تا 11 درجه بالای صفر متغییر است و رطوبت نسبی آن 89 درصد است که این شرایط باعث شده در تمام فصول سال گردشگران به راحتی بتواند از آن بازدید نمایند.

یادمان شهدای پاوه:
یادمان شهدای پاوه در مدخل شهر پاوه، جنب بیمارستان قدس قرار دارد، شهر پاوه مدتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پایگاه گروه های ضد انقلاب تبدیل و بسیار نا امن شده بود،تلاش شجاعانه دکتر مصطفی چمران و اندک همرزمان او برای پاک سازی پاوه در سال 1358 در تاریخ حماسه های انقلاب اسلامی به یادگار ماند، در محاصره شهر پاوه به وسیله نیروهای ضد انقلاب در سال 58 تعدادی از مدافعان بومی و غیر بومی شهر در بیمارستان پاوه بستری شدند که نیروهای ضد انقلاب پس از درگیری نابرابر، مجروحان را از بیمارستان خارج و همگی را در محوطه بیمارستان پس از شکنجه های ناجوانمردانه به طرز فجیعی قتل عام می کنند پس از این واقعه و رسیدن نیروهای آزادیبخش و شکست حصر پاوه شهدای بومی را در قبرستان محلی و 9 نفر شهید رزمنده غیر بومی را در این محل به خاک می سپارند و یادمان شهدای پاوه به این ترتیب میعادگاه مومنان گردیده و زیارتگاه عاشقان شده و خیل کثیری از مردم محلی و مسافران و گردشگران و کاروانهای راهیان نور از سراسر ایران به زیارت این محل تاریخی مذهبی می آیند و دل و روح خود را به عطر شهیدان مصفا می کنند.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi