بیانیه هشتمین همایش ملی خلیج فارس
چهار شنبه 5 تیر 1392 بازدید: 2968


بسم الله الرحمن الرحيم

بيانيه هشتمین همايش ملي خليج فارس

 

خليج فارس تنها يك مكان جغرافيايي با مزيت هاي اقتصادي و گردشگري بي شمار نيست بلكه فراتر از همه اين جاذبه ها و قابليت ها، ميراث عظيم و سترگ فرهنگي است كه با نام و نشان باشكوه و پرهيمنه ايران در تاروپودي از عشق و رشادت و قدمت تنيده و باليده است. از اين روست كه عزتمندي، والايي و مانايي اين مرزوبوم درگرو پاسداري و جانبازي در راه نام هاي اقتدار آميز مناطق و سرزمين هاي جغرافيايي از جمله اين پهنه پر هيبت آبي و البته همه مناطق دور و نزديك جغرافيايي ايران و كاربست سياست¬هاي مختلف در آن است. گردهمايي علمي ما در ساحل اين پهنه آبي در كنار جزيره زيبا و زرخيز كيش بيانگر افق و رسالت علمي صاحبنظران و محققين علمي در پاسداشت نام نامي خليج فارس است. قيام علمي همايش در ابعاد مختلف جغرافيايي، تاريخي، زيست محيطي، گردشگري، سياسي و فرهنگي و اجتماعي نمايي گويا از اقتدارخواهي نخبگان و جامعه دانشگاهي براي خليج فارس در سرزمين سپند ايران است.

 

جهاد دانشگاهي در كنار سازمان منطقه آزاد كيش دبيرخانه دائمي همايش را به منظور سامان بخشي رويكردها، جلوگيري از موازي كاري و هم افزايي نهادها و سازمان هاي متولي در جزيره راهبردي و پرقدر كيش راه اندازي كرده است و محورهاي علمي جغرافیا و محیط زیست خلیج فارس، اقتصاد خلیج فارس، گردشگری خلیج فارس، فن آوری های نوین و گردشگری خلیج فارس، فرهنگ، هنر و معماری خلیج فارس، تاریخ و باستان شناسی خلیج فارس، ابعاد اجتماعی-سیاسی خلیج فارس را براي بين المللي كردن همايش در دستور كار خود قرار داده است.

 

جغرافياي خليج فارس با ابعاد محيطي و انساني آن بيانگر جلوه هاي بديع و شگفت انگيز علمي و كنش خلاقانه ساكنان خليج فارس در بهره وري بهينه و به¬جا از گستره جغرافيايي است و از اين رو استفاده از فرصت هاي بي بديل جغرافيايي در اين حوزه مستلزم تحول بیشتر و سرمايه گذاري هاي بهينه و هدفمند در اين حوزه آبي است.
تاريخ خليج فارس، سرشار از يادگارهاي ماندگار تمدن بشري است كه با درهم آميخته گي با تاريخ تمدن ايران اسلامي معنا گرفته است. تاريخ اين خطه كهن و باستاني مخزني از مدارك، كتب و اسناد معتبر از مناطق ايران و آن شاهدي زنده براي ناكام گذاشتن توطئه بيگانگان در خدشه دار كردن ماهيت تاريخي آن و عنصري پويا در نشان دادن مدارج رشد و تعالي اين محيط جغرافيايي است. خليج فارس تاريخي غوطه ور در جغرافياست. تاريخ خليج فارس آئينه تمام-نماي زندگي ايرانيان در پهنه آسياي غربي است.

 

از نظر زيست محيطي، پاسداشت زيست محيطي خليج فارس نيازمند توجه و سياستگذاري هاي مناسب در راستاي توسعه پايدار است. جاذبه هاي زيست محيطي سواحل، جزاير و اعماق خليج فارس بي همتاست. آلودگي هاي مستمر زيست محيطي به ويژه در حوزه آبي خليج فارس غالبا متاثر از بهره‌ برداري نامتناسب و نامتوازن انرژي آن است. بهره‌وري اقتصادي بدون توجه به فرآيند پيامدهاي نامطلوب زيست محيطي خواه، ناخواه این حوزه آبي را از ابعاد مختلف به مخاطره خواهد انداخت. بديهي است دقت و اتخاذ سياست هاي مناسب و هماهنگي بين سازماني نهادهاي متولي در اين حوزه مي تواند تاثير گذارباشد. نهاد جهاد دانشگاهي با همكاري و مشاركت سازمان منطقه آزاد كيش كه رويكردهاي علمي و فرهنگي را بيش از پيش در دستور كار خود قرار داده است، بتواند با افزايش غناي علمي و فرهنگي دبيرخانه مشترك، همايش ملي خليج فارس را تبديل به كرسي نظريه پردازي و واكاوي هاي ژرف خليج فارس از جنبه هاي متعدد تاريخي، سياسي، فرهنگي، گردشگري، اقتصادي و زيست محيطي نمايد كه نتايج آن براي تصميم گيران و تصميم سازان نظام قابل استفاده و عملياتي شدن باشد.

 

كميته علمي و دبيرخانه همايش با ملاحظه اهميت موضوع خليج فارس و چند ساحتي بودن زمينه هاي مطالعاتي آن لازم مي داند تا در اجراي همايش در سال هاي بعد موارد زير در نظر گرفته شود:

 


1-
اهميت موضوع اين ضرورت را بيش از پيش نمايان مي سازد تا همايش ملي يا بين المللي خليج فارس با هم افزايي نهادها و سازمان هاي متولي و حذف موازي كاري، شتاب زدگي و تكاپوهاي احساسي في الساعه با حضور دانشگاهيان، صاحبنظران و محققين اين حوزه به شكل جامع و بهينه و با حمايت بيشتر سازمان هاي اجرايي برگزار گردد.

 


2-
مركز اسناد و پژوهش سازمان منطقه آزاد كيش با فراهم آوردن امكانات سخت افزاري مناسب، زمينه را براي آرشيو و گرد هم آوردن داده هاي فارسي و غيرفارسي موجود با توجه به وجود پژوهش هاي گسترده علمي درحوزه تحقيقي خليج فارس فراهم آورده است از اين رو لازم است تا نهادهاي متولي كه اين اسناد را در اختيار دارند نسخه اي از اين مدارك را به منظور سازمان دادن به مطالعات انجام گرفته و آرشيو و بازتوليد تحقیقات علمی مربوط به خليج فارس قرار دهند.

 


3-
به منظور ترويج فرهنگ مردم منطقه خليج فارس و بيان مزيت هاي آن در سطوح دانشگاهي كشور ضرورت دارد تا از سوي نهاد هاي مرتبط، از تحقيقات و مطالعات انجام گرفته در اين حوزه به ويژه مقالات علمي- پژوهشي كه در نشريات بين المللي با عنوان خليج فارس به چاپ مي‌رسد، حمایت های لازم به عمل آيد.

 


4-
به منظور كاربردي كردن نتايج علمي حاصل از برگزاري همايش ملي خليج فارس لازم است تا در راستاي اهداف تشكيل دبيرخانه مشترك همايش خليج فارس با فراهم آوردن كميته هاي اجرايي و علمي مشخص، يافته‌هاي اين پژوهش ها براي امر سياست گذاري به سطوح مختلف سازمانی و نهادي دولت انتقال يابد.

 


5-
بیانیه هشتمين همایش ملی خلیج فارس در نهایت چشم انداز آینده را به منظور بهره‌گیری از توانمندیهای موجود در راستای توسعه و امنیت پایدار منطقه در افزایش اهمیت خلیج فارس، وجود بسترهای مساعد اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک، امکان ایجاد بستر مناسب امنیتی از طریق انجام گفت و گوهای امنیتی با حضور تمامی کشورهای منطقه و در نهایت ایجاد یک نظم امنیتی جامع و بومی و برخوردار از حمایت بین‌المللی در منطقه دانسته است.

6-
ضروري است تا در اين همايش جهت ايجاد همگرايي منطقه اي براي امنيت كشورها و برنامه ريزي براي كاهش ناملايمات منطقه اي راهبردهاي مشخص ارائه شود تا در راستاي صلح پايدار قرار گيرد.

 


7-
كميته علمي و اجرايي همايش، بيداري اسلامي در منطقه را ناشي از هدف بزرگ رهبر كبير انقلاب اسلامي در بيداري ملت هاي آزاده از يوغ استعمارگران مي داند و از هدف مقدس ملت مظلوم بحرين براي رسيدن به آزادي و حق انتخاب به جد حمايت مي كند.

 


8-
هشتمين همايش ملي خليج فارس با توجه به بيانيه های رسمی سازمان ملل متحد مبنی بر تاييد نام خليج فارس بر اساس اسناد و مدارک موجود در تاريخ های جهانی، خليج فارس را تنها نام واقعی، قانونی و به حق برای اين سومين خليج بزرگ جهان می داند و رفتارهای نژادپرستانه و قوم گرايانه كه سعي در خدشه دار كردن نام خليج فارس دارند را به شدت محکوم می کند.

 


9-
جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که هرکدام حدود 12 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و نزدیک به ورودی تنگه هرمز واقع شده‌اند‌، براساس اسناد حقوقی فعلی در مالکیت ایران هستند و مساله ای که میان ایران و امارات وجود دارد، ادعاهای واهی امارات در قبال تمامیت ارضی ایران است نه مساله ای بنام "مساله جزایر". خلیج فارس،‌ خلیجی ایرانی و جزایر سه‌گانه، تا ابد چونان نگینی بر پهنه‌ی ایران زمین خواهند درخشید.

 

 

 

10- دبيرخانه همايش از كليه رسانه های گروهی کشور مجدانه می خواهد تا با انعکاس همايش هايي از اين دست و اسناد موجود در جهت معرفي عنوان ماندگار و پرافتخار خلیج فارس اقدام کنند تا موجب اتحاد ملی و انسجام اسلامی در داخل و خارج از مرزهای کشور شده و در برابر اختاپوس رسانه اي غرب و كشورهاي منطقه به دفاع از اركان كشور بپردازند.


با تشكر و آرزوي توفيق براي تمامي فعالان عرصه تاريخ و تمدن باشكوه ايران اسلامي

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi