بازدید دانشجويان دانشگاه اروميه از كليسای ننه مريم
دوشنبه 17 آبان 1389 بازدید: 3126

به گزارش روابط عمومی مرکزگردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران- دانشجویان دختر دانشگاه ارومیه در بازدیدی علمی-فرهنگی از جاذبه های تاریخی-فرهنگی استان ارومیه از جمله كليسای ننه مريم، اولين كليسای مشرق زمين که متعلق به دوران ساسانی است بازدید نمودند.
يوحنا شماس، كارشناس مسئول كليسا، گفت: ساختمان فعلی‌‌ اين كليسا كه متعلق به دوران ساسانی است، قبلا آتشكده زرتشتيان بوده است هنگام تولد مسيح، موبدان زرتشتی ساكن اين معبد، ستاره‌ای درخشان را در حال حركت به سوی شرق می‌بينند، آن را نشانه‌ای از تولد منجی وعده داده شده می‌يابند و به طرف اورشليم روانه می‌شوند اين سه موبد كه دو نفر از آنها به اسم‌های «ملكوم» و «بلشامر» ياد شده‌اند، پس از بازگشت به اروميه، آتشكده را مبدل به كليسا كرده و در آن‌جا دين مسيح را بشارت می‌دهند.
كليسای ننه‌مريم كه به نام كليسای شرق آشوری نيز خوانده می‌شود، دارای صحن نسبتا بزرگی است اكثر ساختمان‌های كليسا و همچنين بخش قديمی آن در ضلع شرقی واقع شده‌اند.
سنگ قبر سه موبد زردشتی تا جنگ جهانی اول در كليسا محفوظ بوده كه در آن زمان به روسيه برده شده و اكنون در موزه نگهداری می شود اين كليسا يكی از مهم‌ترين بناهای قديمی آشوريان مسيحی و قديمی‌ترين كليسای آنان است.
اين كليسا در طی قرون مختلف مورد مرمت قرار گرفته كه معروف‌ترين مرمت آن از سوی يك شاهزاده چينی به نام «بافری» انجام شده است بر اساس متون تاريخی، شاهزاده بافری در سال 642 ميلادی برای ملاقات با اسقف اعظم نينوا به بين‌النهرين می‌آيد و از آنجا به اروميه رفته و مدتی در اين كليسا مقيم می‌شود و آن را مرمت می‌كند.
در كليسای ننه مريم مكانی كه از آن به عنوان خاك مقدس نام برده می شد وجود داشت كه مسيحيان در عصر حاضر نيز از خاك آن به عنوان تبرك بهره می‌جويند.
شماس با اشاره به وجود مكانی برای غسل نوزادان در اين كليسا گفت: تمامی نوزادانی كه تازه متولد می شوند بايد بعد از تولد، غسل «تعميد» داده شوند تا به دين حضرت مسيح (ع) شناخته شوند.
مدیر اجرایی این طرح با ابراز خرسندی از بازدید مذکور گفت: بازدید از اماکن تاریخی بر جای مانده از پیشینیان که در جای جای میهن عزیزمان همچون مروارید می درخشند در تقویت روحیه خودباوری و هویت ملی جوانان کشورمان از جمله دانشجویان تاثیر بسزایی داشته و مرکز گردشگری این واحد درصدد برگزاری هرچه بیشتر اردوهای علمی-فرهنگی در راستای آشناسازی قشر تحصیلکرده با مواریث تمدنی ایران می باشد.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi