دانشجويان دانشگاه پيام نور اروميه از منطقه باستانی گوی تپه بازديد كردند
دوشنبه 17 آبان 1389 بازدید: 3111

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی، گوی تپه یکی از مشهورین تپه‌های باستانی ارومیه با آثاری غنی و نمایشگر تاریخ پر افتخار آذربایجان می‌باشد.
در این بازدید زهرا عطایی از کارشناسان باستانشناسی با اشاره به قدمت تاریخی این تپه گفت:
گوی تپه دارای هفت طبقه می‌باشد که قدیمی‌ترین طبقه مربوط به هزاره چهارم هجری قمری می‌باشد شامل خانه‌هایی با دیوارهای چینه‌ای قطعات سفال قرمز و خاکستری بدون نقش و سفال زرد باز با خطوط سادة هندسی به رنگ قهوه‌ای تند، ابزارهای سنگی و مسی است .
وی ادامه داد: طبقه ششم مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد تا اوایل هزاره اول قبل از میلاد است و آثار بناهای گلی با پی‌های سنگی، قطعاتی از سفال قهوه‌ای و قرمز با نقش‌های هندسی مرکب سیاه رنگ و نیز سفال‌های دو رنگ پخته شده در کوره و منقوش به چشم می‌خورد.
عطایی ادامه داد: طبقه سوم حاوی قبور انسان‌های اولیه و جمجمه‌های اجداد آذربایجانیان و قطعات سفالی یافت شده در این قبرها قرمز رنگ یا بدون نقش‌های الوان بوده و به سفال‌های طبقه پنجم شباهت دارد.
این کارشناس باستانشناسی گفت: از كاوش‌هاي گوگ‌تپه ( گوي تپه ) لوحي با قدمت حدود دو هزار سال قبل از ميلاد بدست آمده كه هم‌اكنون در موزه متروپليتن نيويورك نگهداري مي‌شود.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi