اهتزاز پرچم جهاددانشگاهی بر فراز مرتفع ترین قله استان گیلان
دوشنبه 14 دی 1394 بازدید: 2970

به روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (istta)، طرح ملی "کوه و نیایش" در روزهای 17و 18 شهریورماه توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در بلندترین قله ایران برگزار شد که طی آن جمعی از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور پرچم جهاددانشگاهی را به اهتزاز درآوردند.
در این طرح دانشجویان ضمن صعود به قله شاه معلم ماسوله با راهنمایی استاد پاشازاده از اساتید پیشکسوت و مبرز کوهنوردی کشور با اصول کلی کوهنوردی و ویژگی های آن و همچنین نحوه کمپینگ، صعود و فرود اصولی در کوه، نحوه کارگروهی در جریان کوهنوردی و نحوه امدادرسانی در کوه آشنا شدند و همچنین طی نشستی مزایای روحی روانی کوهنوردی بر روی افراد و آحاد مختلف جامعه برای اعضای گروه تشریح شد.
شاه معلم بلندترین قله استان گیلان است که در جنوب غربی این استان و در امتداد رشته کوههای تالش قرار گرفته است. این قله که شهرک ماسوله نیز در سر راه آن واقع است با 3070 متر ارتفاع بلندترین قله حومه حغرافیایی استان گیلان به شمار می رود. قله یاد شده در بین کوهنوردان جایگاه خاصی دارد و به جهت سرسختی و زیبایی خط الراسی آن زبانزد صعود کنندگان است.
بازدید از موزه میراث روستایی گیلان از دیگر برنامه های اجراشده در این طرح بود. این موزه با مساحتی بالغ بر 260هکتار در پارک جنگلی سراوان احداث شده است که نمونه‌ای کوچک اما واقعی، از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است.
این موزه روستایی، اولین اکو موزه ای است که در رابطه با معرفی تاریخچه و نوع فرهنگ و زندگی مردم در فضای باز ایجاد شده است و برپایه مطالعات مردم شناسی و معماری 9 حوزه فرهنگی و معماری در گیلان، شناسایی و برای هر یک از آنها مکان ویژه ای در محل موزه در نظر گرفته شده است.
در ادامه این طرح دانشجویان از قلعه رودخان، به عنوان یکی دیگر از مناطق نمونه گردشگری و طبیعی استان گیلان دیدن کردند. این قلعه تاریخی با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد و در سال 1354 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران ثبت شده است.
قلعه تاریخی رودخان میراث مهمی از دژهای نظامی حکومتی در گیلان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. این قلعه مدت ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده و از بزرگترین و باعظمت ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می شود. قلعه رودخان در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن قرار دارد. مساحت قلعه بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع و در ارتفاعی بیش از ۶۰۰ متر در بلندترین نقطه کوه واقع شده است.
لازم به ذکر است این طرح در راستای طرحی است که سالهای گذشته با عنوان طرح "کوه و نیایش" از سوی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد.
 

گالری تصاویر
650
689
723
731
735
754
774
869
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi