حضور دانشجویان دانشگاه های استان مرکزی در کویر میقان
سه شنبه 15 دی 1394 بازدید: 3127

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، اردوی کویر نوردی و کویرشناسی با حضور دانشجویان دانشگاه های استان مرکزی توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد مرکزی در تالاب، دریاچه و کویر میقان برگزار شد.  بازدید از تالاب و دریاچه میقان، بازدید از نیزارها، رصد ستارگان در برج رصد، معرفی کویر و ارائه شناسنامه کویر میقان توسط کارشناسان، معرفی بافت گیاهی کویر، کارگاه آموزشی موقعیت یابی در کویر، کارگاه آموزشی رصد آسمان و نشست آموزشی گونه های مختلف پرندگان از جمله برنامه های اجرا شده در این تور می باشد.  آشنایی دانشجویان با پتانسیل های گردشگری بومی استان و معرفی جایگاه کویر و کویرنوردی در صنعت توریسم، تقویت روحیه حفاظت از میراث زیستی و منابع طبیعی موجود در کویر، ایجاد نشاط در بین دانشجویان و آشنایی دانشجویان علاقمند با کویر و پتانسیل های آن از مهم ترین اهداف این طرح می باشد.  
کویر میقان کویر میقان در موقعیت جغرافیایی N3411 E4950 در استان مرکزی واقع است. کویر میقان به وسعت 120 کیلومترمربع در شمال شرقی اراک واقع است و در سالهای اخیر گسترش زیادی داشته است که در بخشهای شرقی آن اقداماتی در جهت جلوگیری از پیشروی کویر به عمل آمده است و اکنون از بخشهای مرکزی آن سولفات سدیم استخراج میگردد . یکی از اشکال ژئومورفولوژیکی در حوضه میقان کویر میقان است که دارای سطح نمکی بوده و در آب و هوای مرطوب تشکیل شده است 94 درصد از سطح آن را دریاچه فصلی توزلوگل از قشر نمک پوشانده و محل اختتام آبهای حوضه می باشد رسوبات این پلایا عموما از جنس رس و سیلیت بوده و در حاشیه آن رسوبهای تبخیری ناشی از جریان آبهای سطحی برجامانده اند . سطح کویر صاف و هموار است و از رسوبهای نرم و ریز تشکیل شده است و بیشترین آن رسوب رس می باشد و این بیانگر اقلیم مرطوب در گذشته می باشد که تخریب مکانیکی و شیمیایی در حوضه باعث حمل مواد رسی به ان گردیده است و قسمت جنوبی به علت وجود سولفات سدیم بسیار سخت و غیر قابل نفوذ است. کویر میقان دارای تغییرات فصلی و سالان می باشد در زمستان و بهار که میزان بارنگی زیاد است سطح ان را آب گرفته و به دریاچه تبدیل می شود و در تابستان به علت تبخیر شدید قشر نمکی سخت آن را می می پوشاند و اشکال مختلف نمک را در سطح کویر بوجود می اورد در اثر گسترش کویر میقان زمینهای زراعتی روستاهای ویسمه و داود اباد و مبارک اباد و میقان در حال تبدیل شدن به بیابان و کویر می باشند در سال 1361 ایستگاه تثبیت شن توسط اداره کل منایع طبیعی در نزدیکی کویر ایجاد شد و چند سالی است که با پیشروی کویر با کاشت گونه گیاهی قره داغ آتریپلکس موجب کند شدن پیشروی کویر شده اند.
 

گالری تصاویر
M5
M6
092
169
310
433
3511
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi