راهنمای عمومی کویر و بیابان و نقش آن در توسعه گردشگری ایران
یکشنبه 4 بهمن 1394 بازدید: 4652

مولف: منوچهر جهانیان
مترجم عربی: ابتهال زندی
مترجم انگلیسی: زهرا نادعلی پور
انتشارات: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
سال انتشار: 1388

مناطق بیابانی و کویری ایران سرشار از جاذبه هاي توريستي و گردشگري هستند تا آنجایی که شايد بتوان گفت اكثر شهرها و يا حتي برخي از مناطق روستايي واقع در نواحي کویری و بياباني داراي آثار فرهنگي و يا جاذبه هاي تاريخي و طبيعي منحصر به فرد هستند. از يزد و كاشان و اصفهان گرفته تا كرمان و خراسان و سمنان و... كه همگي در محدوده مناطق کویری و بياباني ايران قرار گرفته اند هريك دارای ويژگيهاي تاريخي-فرهنگي و طبيعي خاص خود هستند كه مي توانند سالانه گردشگران طبیعت دوست داخلي و خارجي فراوانی را به خود جذب نمایند.
از آنجایی که توسعه گردشگری و به ویژه اکوتوریسم، ژئوتوریسم و مرفوتوریسم می تواند وابستگی کشور را به نفت کاهش داده و موجبات ایجاد اشتغال را برای سطح وسیعی فراهم نماید لذا توجه به صنعت گردشگری به صورت عام و گردشگری کویری و بیابانی به صورت خاص و توسعه زیرساخت های مورد نیاز این صنعت در این مناطق با در نظرگرفتن شرایط و ملاحظات زیست محیطی در جهت توسعه پایدار این صنعت و جلوگیری از پیامدهای منفی آن امری ضروری به نظر می رسد.
برگزاری اولین دوره کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاهی و به همت مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران و معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهی واحد سمنان، انگيزه اي بود جهت تحقيق و پژوهش علمي و كاربردي در خصوص كوير و بيابان كه بصورت مداوم و تلاش بي وقفه در طي يكسال منجر به تاليف كتاب «راهنماي عمومي كوير و بيابان و نقش آن در توسعه گردشگري ايران» جهت استفاده دانشجويان، جوانان و كليه علاقمندان به مناطق كويري و بياباني گرديد. نظر به اينكه مناطق كويري كشور عزيزمان ايران در دنيا بي نظير و كمتر منطقه اي در جهان با اين ويژگي هاي خاص و طبيعي براي تحقيق، پژوهش و همچنين توسعه گردشگري وجود دارد در این کتاب سعي بر آن شده كه تصاوير زيبايي از اين مناطق جهت راهنمايي كويرنوردان به همراه نقشه راهنماي مناطق كويري و بیابانی ايران براي اولين بار و با همكاري مركز (GIS) دانشگاه تهران تهيه و ضميمه اين كتاب گردد. همچنین به منظور بهره مندي گردشگران خارجي علاقمند به ايران و مناطق كويري و بیابانی آن كليات فصل اول كه تحت عنوان راهنماي عمومي كوير و بيابان به زبانهاي انگليسي و عربي ترجمه و این کتاب گنجانده شده است. در ادامه در فصل دوم نيز در خصوص توسعه گردشگري كويری و بيابان مطالبي جهت استفاده علاقمندان به رشته تحرير درآمده است.
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi