طرح جامع گردشگری شهرستان قدس
دوشنبه 5 بهمن 1394 بازدید: 5570


طرح جامع گردشگری کشور به عنوان بسترهایی اجرایی به منظور انجام طرح های توسعه گردشگری کشور در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است. این ایده بدان جهت شکل گرفته است تا ابزارها و روش های توسعه در جهت های مناسبی شکل بگیرد و از توان بخش خصوصی در توسعه هر چه بیشتر مناطق مستعد و گردشگرپذیر در استان های مختلف استفاده گردد.
نگرش به ریزدانه های توسعه صنعت گردشگری در استان تحت عنوان های مناطق نمونه، پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی، روستاهای هدف گردشگری و ... باید در راستای نقش تعیین شده در صنعت گردشگری استان شکل گرفته و در راستای دستیابی به اهداف  کلان کشور در افق 1404 و اسناد توسعه استانی باشد. به همین دلایل است که در یک نگاه سیستمی و کل نگرانه این مناطق از اهمیت ویژه ای برخوردارند و تمامی آنها در نظام توسعه معنی پیدا می کنند.
به عبارت دیگر طرح های جامع گردشگری از الزامات توسعه آمایشی توسعه ملی محسوب می گردند. این طرح ها سطوح و مقیاس های مختلفی دارند. یکی از انواع طرح های گردشگری، طرح هایی هستند که در سطح شهرستان ها تهیه می گردد و می تواند از گونه های کالبدی- آزمایشی و مقیاس ناحیه ای- زیرناحیه ای محسوب شود. طرح جامع گردشگری شهرستان قدس از این نمونه طرح ها است.
در تاریخ 1389/8/18، مسئولیت انجام طرح جامع گردشگری شهرستان قدس به مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران واگذار شد. با توجه به فراز و نشیب های اولیه، رسماً از آذرماه 1389 مطالعات طرح شامل: زمینه سازی های نظری، بررسی های کتابخانه ای، تهیه نقشه های پایه، مشاهدات میدانی و رایزنی های رسمی- اداری- اجرایی آغاز گردید. به طور عملی دو ماه کار فشرده در یک تیم کارشناسی که اسامی ان در ابتدای گزارش  ذکر شده است صورت پذیرفته است. نتیجه این دو ماه کار به آماده سازی اسناد، مدارک و گزارشات وضع موجود منجر شده است. نتایج مطالعات در 21 فصل شامل: فصل اول: کلیات و مبانی نظری، فصل دوم: بررسی طرح ها و جمع بندی مطالعات و طرح های فرادست، فصل سوم: مطالعات پایه محیط طبیعی شهرستان، فصل چهارم: مطالعات اجتماعی- فرهنگی، فصل پنجم: مطالعات اقتصادی، فصل ششم: وضعیت تأسیسات زیربنایی و زیرساختی، فصل هفتم: بررسی وضعیت جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری، فصل هشتم: بررسی وضعیت خدمات و تسهیلات گردشگری، فصل نهم: بازارشناسی و مدیریت بازار گردشگری شهرستان، فصل دهم: بررسی منابع انسانی شاغل در بخش گردشگری، فصل یازدهم: تجزیه و تحلیل استراتژیک گردشگری، فصل دوازدهم: بررسی وضعیت سرمایه گذاری گردشگری، فصل سیزدهم: برنامه ریزی منطقه ای گردشگری، فصل چهاردهم: اهداف و سیاستهای کلان، فصل پانزدهم: راهبردها و اقدامات توسعه گردشگری، فصل شانزدهم: طرح ها، برنامه و پروژه های پیشنهادی (زیرساختاری و حمل و نقل، خدمات، تسهیلات و ...)، فصل هفدهم: بودجه توسعه گردشگری، فصل هجدهم: برنامه های عملیاتی و تشکیلات پیشنهادی برای مدیریت بخش گردشگری شهرستان قدس، فصل نوزدهم: ضوابط و مقررات، فصل بیستم: تصاویر مورد نیاز و فصل بیست ویکم: نقشه ها، تهیه و تنظیم گردید. برای تهیه این مطالعات 5 مرحله بازدید منظم و برداشت کارشناسی و 12 مورد بازدید و برداشت تیمی و فردی تصادفی صورت پذیرفته است. از کلیه جاذبه ها، امکانات و بسترهای توسعه گردشگری شهرستان بازدید بعمل آمده و حدود 100 عکس از مکان های مربوطه تهیه گردیده است. علاوه بر مشاهدات و تهیه عکس و کروکی و نقشه از هر طریق ممکن به تکمیل اطلاعات کتابخانه ای پرداخته شده از دیدگاه های مسئولین، مدیران و صاحب-نظران محلی بهره گرفته شد. هر چند اطلاعات مکتوب، نیمه مکتوب و رسمی و غیر رسمی موجود غیربرنامه ای و غیرهدفمند بوده است. اما به عنوان داده های اولیه و پایه از همه آنچه قابل دسترسی بوده است، استفاده گردید. در مطالعات میدانی ده ها مصاحبه غیررسمی و تصادفی اما آگاهانه و برنامه ریزی شده از مسئولین، استفاده کنندگان، بازدیدکنندگان، ساکنان و در کل گروه های ذینفع و ذی نفوذ و ذی مدخل به عمل آمد. تعدا 100 پرسشنامه برای نظرسنجی از بازدیدکنندگان و 200 پرسشنامه منظم برای دریافت نظرات و خواسته های مردم و  مسئولان شهرستان قدس تهیه و تکمیل شده است.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi