یکشنبه 6 تیر 1395
بازدید:
4532
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA):
نویسنده مقاله
علی رنگچیان
(تاریخ دریافت: 17/9/1394، تاریخ تصویب: 21/11/1394)
چکیده
هدف از این مقاله برآورد عیار اقتصادی - گردشگری مساجد تاریخی واقع در میدان نقش جهان شهر اصفهان و تحلیل میزان و عوامل موثر بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان برای بهره مندی از قابلیت های گردشگری این اماکن مذهبی و تاریخی بوده است. تحلیل ارزش گردشگری مساجد میدان نقش جهان اصفهان می تواند نقش مهمی در رفع کاستی ها و نارسایی ها، پیش بینی نیازها و مدیریت کارآمد آنها در راستای پیشبرد اهداف توسعه گردشگری در شهر اصفهان داشته باشد. تحلیل عوامل موثر بر تمایل به هزینه کرد گردشگران، با استفاده از الگوی لوجیت (Logit) انجام گرفته و بر اساس روش حداکثر درست نمایی، شاخص های این مدل تعیین شده اند. داده های مورد نیاز از طریق تکمیل پرسش نامه و مصاحبه حضوری با بازدیدکنندگان از میدان نقش جهان شهر اصفهان گردآوری شده است. این داده ها در برگیرنده اطلاعات اقتصادی و اجتماعی گردشگران و داده های مورد نیاز برای تابع تمایل به پرداخت شامل میزان تحصیلات، شغل، جنس و سن پاسخ دهندگان، درآمد، فاصله، بعد خانوار، امکانات رفاهی و بهداشتی و قيمت پيشنهادي بوده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که حدود 7/81 درصد افراد مورد بررسی، حاضر به پرداخت مبلغ برای استفاده گردشگری از مساجد جامع عباسی و شیخ لطف ا... در این میدان بوده اند. متوسط تمایل به پرداخت گردشگران برای هر بازدید 39/8341 ريال برآورد گردیده است. همچنین متغیرهای تحصیلات، بعد خانوار، درآمد، فاصله، ميزان رضايت و قيمت پيشنهادي اثر معني داري بر روي احتمال تمايل به پرداخت افراد داشته و حائز اهمیت آماری هستند.
واژگان کلیدی: مساجد تاریخی، ارزش گذاری مشروط، تمایل به پرداخت، شهر اصفهان.
این مقاله برگرفته از فصلنامه میراث و گردشگری(سال اول، شماره اول، بهار 1395) می باشد.
جهت دریافت فایل PDF مقاله کلیک نمایید.