دوشنبه 28 فروردین 1396
بازدید:
1882
به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران(Istta) به نقل از «دنیای اقتصاد»، هدف از بهکارگیری این کشتی که مسوولان از آن با عنوان بزرگترین کشتی گردشگری ایران یاد کرده و کارکردی مشابه کشتیهای کروز برای آن قائل شدهاند، رونق گردشگری دریایی است و به این منظور تعداد 1600 صندلی و 417 تخت اقامتی برای آن در نظر گرفته شده است.
همچنين این کشتی قابلیت جابهجایی همزمان بيش از 200خودرو را دارد و 3500 متر مربع فضای رستوران، 2 سالن سینما، کتابخانه، اتاق مطالعه، سالن برگزاری همایش و اتاق بازی برای کودکان و آشپزخانه ایرانی از دیگر امکانات آن به حساب میآید. همه اینها درحالی است که از ظرفيتهاي بالقوه در گردشگري ايران دريا و ساحل است كه هم ابعاد گستردهاي براي سرمايهگذاري دارد و هم از جذابيت بالاي توريستي برخوردار است؛ تا آنجا که ايران با وجود درياي عمان و خليج فارس در جنوب و درياي خزر در شمال، از بستر بسيار مناسبي برای ایجاد زيرساختها و تجهيز مقاصد تفريحي ساحلي و دريايي برخوردار است. با وجود این، کشورمان هنوز نتوانسته در میان کشورهای پیشتاز در حوزه گردشگری دریایی برای خود جایگاهی پیدا کند.
در این میان، باید توجه داشت آنچه امروزه بهعنوان گردشگری دریایی در ایران شناخته شده، در واقع سفر دریایی چند ساعته برای رفتن به یک جزیره است و این با مفهوم گردشگری دریایی اندکی فاصله دارد؛ چراکه نوع فعاليتهاي تفريحي در گردشگری دریایی بيشتر در آبهاي عميق و دور از خشكي انجام ميگيرد و به تجهيزات، امكانات و آموزشهاي ويژهاي نياز دارد. با اینهمه، ورود كروز تفريحي به صنعت گردشگری کشور و سامانه حملونقل دریایی را در نگاه اول باید اقدامی قابل توجه و ارزنده در راستای توسعه گردشگری دریایی ایران در آبهای جنوبی دانست، چراکه تجربه موفق بسیاری از کشورها در بهکارگیری این نمونه کشتیها منجر به رونق گردشگری دریایی برای آنها شده و همین موضوع، اهمیت بهکارگیری کروز در آبهای جنوبی را اثبات میکند.
مقایسه امکانات کروز ایرانی با نمونههای خارجی
همانطور که میدانیم کشتیهای کروز سفرهای تفریحی را در طول دورههای یک یا چند روزه برای گردشگران ترتیب میدهند و در این رابطه همه نوع امکانات و خدمات تفریحی برای پاسخگویی به نیاز آنان در مدتی که روی آب هستند فراهم میآورند. موفقیت نمونههای مشابه انواع کشتیهای کروز در دنیا در جذب گردشگران، بیشک مرهون خدماتی است که به آنان ارائه میدهند؛ انبوهی از امکانات متنوع شامل سوئيتهاي خانوادگي، جكوزي و حوضچههاي پرآب، استخرهاي آبگرم و اتاقهاي ماساژ درماني، پارك كودكان، سرسرهها و نوارههاي آبي، مركز تناسب اندام، ديوارهاي صخرهنوردي، سالن اسكيت، سالنهاي مجهز براي برگزاري نمايشهاي كمدي و اجراي موزيك و موسيقيهاي زنده، كافهها و رستورانهاي متعدد با ارائه خوراكهاي لذيذ دريايي، نمايش فيلمهايي كه به تازگي اكران شدهاند و... که هرچه از تنوع بیشتر در کنار خلاقیت در ایدهپردازی و طراحی برخوردار باشند، در جذب گردشگران موفقتر خواهند بود. اما در مورد بهکارگیری این نوع کشتی تفريحي در صنعت گردشگری کشور مهمترین سوالی که قابل طرح است اینکه آیا خدمات تعریف شده در این کشتی با در نظر گرفتن موازين حاكم بر كشور، پاسخگوی نیاز گردشگران متقاضی خواهد بود؟
بهرغم اینکه برخی مسوولان ابراز امیدواری کردهاند که با آغاز بهکار این کشتی فصل جدیدی در سفرهای دریایی و صنعت گردشگری کشور گشوده خواهد شد، پر واضح است که موفقیت این کشتی در جذب گردشگران اعم از گردشگران داخلی و خارجی در گرو ارائه خدمات مناسب و جذاب در سطح بينالمللي است تا گردشگران با به دست آوردن تجربهاي تازه و شيرين و ثبت خاطراتي زيبا، لحظههايي به يادماندني را براي خود به ارمغان بياورند. بیشک وجود اتاق و سالن سینما یا فضای کتابخانه را نمیتوان به تنهایی یک جاذبه برای آن دانست؛ چراکه یک گردشگر صرفا برای اقامت و مطالعه یا تماشای فیلم در فضای کشتی هزینه نمیکند، بلکه میخواهد از تنوع خدمات تفریحی در مدت حضور خود روی آب بهره و لذت ببرد؛ خدماتی که محصول بازارسنجی و برنامهریزی است و در ارائه آنها توازن میان سطح خدمات با نیازهای گروههای متفاوت گردشگران مورد توجه قرار گرفته. بالا بردن سطح آگاهي و شناخت مردم از فضاها و امكانات اين كروز تفريحي گامي مهم در اين حوزه تلقي ميشود؛ در غیر اینصورت خدمات این کشتی در مقایسه با تعرفههای تعیین شده برای آن چنانچه با نمونههای خارجی و ارائه خدمات آنها مورد قیاس قرار گیرد، ممکن است بازار آن را با رکود مواجه سازد.