یعقوب‌زاده تصریح کرد: ارتقای معنویت و اشتغال‌زایی دانشجویان؛ مهم‌ترین اهداف گردشگری جهاد دانشگاهی
یکشنبه 18 تیر 1396 بازدید: 1533


به گزارش مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به نقل از ایکنا، مركز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجويان ايران، وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است كه بر اساس اولويت‌های فرهنگی كشور و به منظور برنامه‌ريزی، تدوين و اجرای برنامه‌های سياحتی و زيارتی و انجام فعاليت‌های ويژه گردشگری برای دانشجويان در ابعاد فرهنگی، آموزشی و علمی تشكيل شده است. این مرکز دارای تشكيلات مركزی در تهران و شعب مختلف در مناطق دانشگاهی سراسر كشور است.
چهارشنبه گذشته، دومین گردهمایی تشکل‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی، با محوريت تشكل‌های استان تهران توسط این مرکز و با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ستاد گردشگری شهرداری تهران در محل ساختمان شماره ۲ جهاد دانشگاهی، با هدف ساماندهی این تشکل‌ها و بهره‌مندی از توانمندی‌های دانشجویان برای انجام فعالیت‌های گردشگری در دانشگاه‌ها برگزار شد. به همین مناسبت و با طرح پرسش‌هایی به سراغ رئیس این مرکز رفتیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

استفاده از ظرفیت رشته‌های تخصصی در برگزاری اردوها
رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که در برگزاری اردوهای علمی و فرهنگی چه میزان از ظرفیت دانشجویان رشته‌های مختلف که در بازدیدها می‌توانند به صورت تخصصی رهبری گروه را برعهده داشته باشند (به‌طور مثال بازدید از مراکز صنعتی با مدیریت دانشجویان رشته‌های صنعتی) استفاده می‌کنید؟، اظهار کرد: در این مرکز، سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ اردوی دانشجویی برگزار می‌کنیم. امسال، ۲۲۰ اردوی دانشجویی در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد. در پاسخ به این پرسش باید بگویم، واقعیت این است که برای برگزاری اردوها، مدیران و رهبران تور، لزوما نباید رشته تخصصی مرتبط با موضوع آن بازدید و مرکزی که می‌روند را داشته باشند، یعنی فرد صرفا گردشگری خوانده باشد تا بتواند راهنمای تور باشد کافیست، البته ممکن است دانشجویی از رشته‌های فنی و سایر رشته‌ها باشد که چند ماه دوره‌های راهنمایی تور را می‌گذراند و چه بسا بهتر از آنکه فوق لیسانس رشته گردشگری دارد و تا به حال به شکل عملی کار نکرده، یک تور را برگزار کند و عملکرد بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: خوب مدیریت کردن و با کیفیت اردو را برگزار کردن، برایمان اهمیت بیشتری دارد، بنابراین زیاد بر رشته افراد تمرکز نمی‌کنیم، البته در حوزه‌های دیگری از ظرفیت دانشجویان رشته‌های تخصصی استفاده می‌کنیم. به طور مثال در نگارش فصلنامه‌ها که ۲ فصلنامه مرتبط با گردشگری داریم، در همایش‌ها و در نشست‌های علمی و تخصصی که برگزار می‌شود، در این موارد حتما از رشته‌های تخصصی مرتبط با هر موضوع استفاده می‌کنیم. اما در بحث توضیح در اردوها، کاملا متفاوت است، مهم این است که فرد بیان لازم را داشته باشد و بتواند اردو را با کیفیت برگزار کند و رضایت دانشجویان و شرکت‌کنندگان را جلب کند.
یعقوب‌زاده با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره طرح «ایران، مرز پرگهر»، خاطرنشان کرد: تا به حال ۱۲ دوره طرح «ایران، مرز پرگهر» را برگزار کرده‌ایم و در این راستا ۲۲۰۰ اردو تا کنون برگزار شده، هر سال یک دوره خواهیم داشت و در سال جاری نیز تا پایان امسال، ۱۸۰ اردو در قالب سیزدهمین طرح ملی «ایران مرز پرگهر» برگزار می‌‌شود.
۲۰ درصد مقاصد اردوها مکان‌های مذهبی است
رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در پاسخ به این پرسش که رویکرد شما در برگزاری اردوها و برنامه‌های گردشگری مذهبی ویژه دانشجویان چیست، گفت: رویکرد اصلی ما که رویکردی کلی است، بازدید از مکان‌ها و مراکز فرهنگی و در کنار آن بازدید از دستاورهای انقلاب اسلامی، یعنی مراکز علمی و فناورانه است، این رویکرد اصلی ماست. اما چیزی در حدود ۲۰ درصد مقاصد اردوهای سالانه ما، مکان‌های مذهبی است، دانشجویان در قالب اردوهای متعدد به شهر‌های مذهبی همچون مشهد، قم، جمکران، شیراز، شهر ری و ... می‌روند.

ایجاد معنویت در دانشجویان/ اردوها صرفا تفریح نیست
وی ادامه داد: از طرف دیگر برگزاری این اردوها با رویکرد علمی-فرهنگی است، همیشه تلاشمان این بوده که در برگزاری اردوها، یک حس معنوی هم در میان دانشجویان ایجاد شود، و اردوها صرفا تفریح نیست. بعد معنوی در کنار بعد علمی و فرهنگی برایمان اهمیت دارد، چرا که گردشگری معنویت یکی از زیر شاخه‌های گردشگری مذهبی تعریف شده، در این زمینه ممکن است دانشجو به یک مکان مذهبی برود و این معنای گردشگری معنویت داشته باشد، اما در طرف دیگر ممکن است دانشجویی صرفا به طبیعت برود و همان‌جا با دیدن چشم‌اندازهای طبیعت پی به قدرت خدا در خلقت آثار ببرد و به خدا نزدیک‌تر شود.
فرصت اشتغال‌زایی دانشجویان در گردشگری علمی
یعقوب‌زاده در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چه میزان به بعد اقتصادی و درآمدزایی این اردوها و بحث اشتغال‌زایی در برگزاری اردوهای علمی-فرهنگی دانشجویان می‌پردازید، تصریح کرد: از سال‌ها پیش به این قضیه فکر شده، اما از سال گذشته با رویکرد جدی‌تری به مراکز علمی و فناورانه توجه شده و دانشجویان را با این هدف که با آن مرکز ارتباط بگیرند، به بازدید از مراکز فناورانه و پروژه‌های بزرگ ملی می‌بریم و اتفاقا در آنجا دانشجویان با مسئولین آن مرکز و آن پروژه ارتباط می‌گیرند و حتی می‌توانند رزومه بدهند و بعدها زمینه‌های همکاری فراهم شود.
وی افزود: اخیرا ۹۰ اردو ویژه اعضای بنیاد ملی نخبگان برگزار کردیم، یعنی غیر از طرح «ایران، مرز پرگهر»، اردوهایی مجزا برای این دانشجویان برگزار شد و جالب است که در قالب هر ۲ طرح «ایران، مرز پرگهر» و اردوهای بنیاد ملی نخبگان، بسیاری از دانشجویان شاغل شدند. به‌طور مثال در بازدید از پروژه‌ای وقتی کارشناس مربوطه در مورد آن طرح توضیحاتی ارائه می‌کرد، یکی از دانشجویان به برخی ایرادات طرح اشاره می‌کند و می‌گوید می‌توانید فلان کار را انجام دهید تا این مشکل حل شود، سپس از او رزومه می‌خواهند و جذب آن پروژه می‌شود.
اشتغال‌زایی مستتر در گردشگری دانشجویان
رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران گفت: سال گذشته حدود ۸۵ نفر از طریق برگزاری این اردوها، به صورت ثابت جذب بازار کار شدند، تعداد کم است، اما به این دلیل که انتظار اشتغال‌زایی از این اردوها نمی‌رود، رقم خوبی است و ما توانستیم به این مرحله برسیم. در واقع بعد اشتغال‌زایی مستتر در این اردوهاست و نیز اشتغال‌زایی از آثار اقتصادی مثبت گردشگری است.
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi