دکتر سعید پورعلی: ضرورت کمک به گسترش فعالیت‌های گردشگری در میان دانشجویان
یکشنبه 15 مرداد 1396 بازدید: 1478

 

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به نقل از ایسنا، دکتر سعید پورعلی در رابطه با حضور جهاد دانشگاهی در عرصه گردشگری، اظهار کرد: نقش و جایگاه گردشگری در توسعه فرهنگ و اقتصاد جامعه موجب شد جهاد دانشگاهی که از پیشروترین نهادها در حل مسائل روز کشور است، در ابعاد آموزشی، پژوهشی، ترویجی و فرهنگی به مقوله گردشگری بپردازد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تاسیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با رویکرد ترویج گردشگری، افزود: همچنین پژوهشکده گردشگری به منظور تمرکز پژوهش‌های تخصصی و تولیدات علمی گردشگری، متناسب با نیازهای کشور از مهر ماه سال 89 فعالیت خود را در جهاددانشگاهی مشهد آغاز کرد و برای راهبری اهداف مربوط به توسعه آموزش‌های گردشگری در جهاد دانشگاهی، دانشکده علوم گردشگری در مهرماه سال 91 در دانشگاه علم وفرهنگ افتتاح شد.
وی توجه و تاکید بر موضوع ارتقا شناخت دانشجویان از فرهنگ، تمدن و مواریث ایران، تقویت و تعمیق هویت ملی در میان این قشر و آشناسازی دانشجویان با دستاوردهای فناورانه و پروژه‌های صنعتی  را از جمله اهداف کلان مندرج در برنامه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ عنوان کرد.
پورعلی تصریح کرد: مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران به عنوان یکی از سازمان‌های تخصصی، ریشه‌ در توجه به تاکید و تشویق دین مبین اسلام در آیات و روایات متعدد بر گردشگری، نیاز، مطالبه و علاقه دانشجویان کشور به فعالیت‌های گردشگری داشته و این نهادسازی تجربه‌ای کارشناسی بوده و به درستی بر "تخصصی شدن گردشگری علمی - فرهنگی" به مثابه "خدمتی فرهنگی" برای دانشجویان کشور تاکید شده است و کارکرد و اهداف این مرکز براساس اولویت‌های فرهنگی کشور و در قالب برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای برنامه‌های سیاحتی، زیارتی و فعالیت‌های ویژه‌ گردشگری برای دانشجویان، در محورهای فرهنگی، علمی- پژوهشی و آموزشی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: از سویی دیگر در بیشتر اسناد بالا دستی کشور بر گردشگری به عنوان عامل "ارزآور" و جایگزینی مناسب برای نفت و به مثابه "عامل مهم تحکیم هویت ملی" یاد شده است.
وی اظهار کرد: رشد سریع صنعت گردشگری موجب شده است که بسیاری از کشورها به گردشگری به عنوان یک مولفه مهم رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی محلی و ملی بنگرند و گردشگری به عنوان یک حوزه علمی و دانش مطرح است.
پورعلی تاکید کرد: برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در پیوند با موضوع گردشگری طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، واجد چند ویژگی خاصی است و طی این سال‌ها تلاش شده که رعایت شوند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: فعالیت‌های گردشگری جهاد دانشگاهی با توجه به "آیین نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی" که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و ابلاغ کرده‌اند، با حفظ حدود و آداب اسلامی و نیز اهداف و سیاست‌های دانش محور و فرهنگی ناظر بر برگزاری اردوهای دانشجویی پیگیری می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: از سویی دیگر در جهاد دانشگاهی تلاش بر این نکته متمرکز است که از اجرای پراکنده و موردی اردو خودداری شود و بازدیدهای علمی به شیوه نظام‌مند و در قالب طرح مشخص با اهدافی از پیش تعیین شده پیگیری شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: مانند اجرای طرح ملی ایران مرز پرگهر (بازدید نظام‌مند دانشگاهیان از مراکز علمی و فناورانه، پروژه‌های ملی و مواریث تاریخی و طبیعی کشور) که سابقه ۱۲ ساله دارد و چندین هزار نفر طی این سالها از مواریث فرهنگی و پروژه‌های ملی بازدید کرده‌اند، برگزاری ۱۰ دوره طرح ملی "دریای خاک" (کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران)، سه دوره طرح ملی گنبد گیتی (کوهنوردی دانشجویان کشور)، دو دوره طرح ملی "ایران جهانی و جهان ایرانی" (بازدید دانشگاهیان غیر ایرانی از مواریث فرهنگی و دستاوردهای انقلاب اسلامی)، طرح ملی اردوهای دانشجویی بوم گشت ایران و ... از جمله این طرح‌ها است که به صورت روش‌مند برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
پورعلی در این طرح‌ها برگزاری اردو صرف تفریح و پر کردن اوقات فراغت نبوده،‌ بلکه توسعه و تعمیق گفتمان پیشرفت علمی و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه که از مسائل مورد تأکید و پیگیری رهبر معظم انقلاب اسلامی و از اهداف اولیه و اساسی تشکیل جهاد دانشگاهی بوده، مد نظر است.
وی با بیان اینکه مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی که مجری برنامه‌های گردشگری و طرح‌های شاخص آن هستند به گردشگری به عنوان یک امکان بسیار عالی و اثرگزار آموزشی می‌نگرند، گفت: به دانشجویان شرکت کننده در اردوها اجازه می‌دهد که از طریق مشاهده پدیده های طبیعی یا انسان ساخت اعم از مواریث و منابع طبیعی، رویدادهای فرهنگی، سنت‌ها، دستاوردهای فناورانه، صنایع بزرگ و کوچک تولیدی، مراکز علمی و تحقیقاتی و جوامع میزبان محلی و ...  تجربه علمی به دست آورند و مفاهیمی یاد گرفته را غنا بخشند.
پورعلی تاکید کرد: ما بر این باوریم که از این حیث گردش علمی که در جهاد دانشگاهی پیگیری می‌شود، روش آموزش منحصر به فردی برای به کار بستن آموخته‌ها، کسب تجربه‌ها، کشف پدیده‌ها و شناخت دستاوردهایی است که طی چهار دهه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به دست جوانان این آب و خاک ایجاد و توسعه یافته است. از این رو یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این اردوها، عینی سازی و ملموس کردن برنامه آموزشی دانشگاه هاست که از طریق استادان دانشگاه‌ها به صورت نظری آموخته می‌شود.
وی اظهار کرد: با این همه و به دلیلی که بیشتر اهداف و ابعاد توسعه صنعت گردشگری از سوی دستگاه‌های مربوطه در دهه های اخیر، معطوف به رهیافت‌هایی بوده است که گردشگری علمی را به عنوان اولویت مطرح نمی‌کرد، لذا حمایت‌های مناسب نیز از این طرح‌ها نشده و محدودیت منابع و امکانات موجب شده تا به تمامی تقاضای دانشجویان در خصوص گردشگری پاسخ داده نشود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: برای حضور قدرتمند جهاد دانشگاهی در عرصه گردشگری و توسعه این حوزه در سال‌های آتی تلاش خواهد شد تا حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی چون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از پیش جذب شده و مشارکت بنگاه‌ها و مراکز دولتی و خصوصی برای تداوم این طرح‌ها جلب شود.
پورعلی تاکید کرد: کمک به گسترش فعالیت‌های گردشگری در میان دانشجویان که در نهایت به تقویت هویت و همبستگی ملی خواهد انجامید، از جمله زمینه‌هایی است که سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی می‌توانند  از آن در جهت ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی استفاده کنند و در توسعه برنامه‌های گردشگری دانشجویی مشارکت کنند.


 

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi