گردشگری کشور همچنان در انتظار تعطیلات 2روزه
سه شنبه 17 مرداد 1396 بازدید: 1547

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به نقل از شهر، تعطیلات ایران برخلاف آنچه طی سال‌های اخیر مکرر در رسانه‌ها اعلام شده رقم بالایی ندارد. این اتفاق یک علت مشخص نیز بیشتر ندارد. سایر کشورها از 2روز تعطیلات پایان هفته بهره می‌برند و سرجمع آن در یک سال رقم بالاتری از تعطیلات جسته و گریخته ما ایرانی‌هاست.

ماجرای ساماندهی تعطیلات کشور از آن دست مشکلاتی است که باز شدن گره کور آن به دست زمان سپرده شده و دولت و مجلس هیچ چاره‌ای برای نیندیشیده‌اند. سال‌هاست گردشگری کشور چشم‌انتظار تعطیلات چرخشی ماه‌های قمری در کشور است تا در کنار یک جمعه مردم راهی سفر شوند. با این حال نامنظم بودن این تعطیلات هجوم سفرها و ترافیک‌های بالای جاده‌ای را ایجاد می‌کنند؛ نه مردم لذتی از سفرشان می‌برند و نه اقتصاد گردشگری کشور درآمد پایدار و قابل اعتمادی برای همه هفته‌ها و ماه‌های سال دارد. راه‌حل این موضوع در سامان‌دهی تعطیلات شمسی است.

تعطیلات ایران برخلاف آنچه طی سال‌های اخیر مکرر در رسانه‌ها اعلام شده رقم بالایی ندارد. این اتفاق یک علت مشخص نیز بیشتر ندارد. سایر کشورها از 2روز تعطیلات پایان هفته بهره می‌برند و سرجمع آن در یک سال رقم بالاتری از تعطیلات جسته و گریخته ما ایرانی‌هاست. در حال حاضر همه کشورهای اسلامی حتی عربستان سعودی به استثنای ایران تعطیلات هفتگی، جمعه و شنبه است. ایران با 3مشکل اصلی درخصوص تعطیلات مواجه است. نخست التقاط مناسبت‌های قمری با تقویم شمسی ایرانی‌هاست که تعطیلات مناسبتی را به صورت چرخشی و غیرقابل پیش‌بینی در هر سال رقم می‌زند. دوم یک روزه بودن تعطیلات هفتگی ایرانی‌هاست؛ پنج‌شنبه‌ها ادارات دولتی و نهادهای عمومی از جمله بانک‌ها و شهرداری‌ها باز هستند. سوم غیرهمزمان بودن تعطیلات ایرانی‌ها با تعطیلات جهانی است. این اتفاق به ویژه هزینه‌های زیادی به نظام مالی و مراودات بانکی ایران با سایر کشورهای دنیا تحمیل می‌کند.

طی یک دهه اخیر به دنبال طرح ضرورت ساماندهی تعطیلات رسمی در کشور ایده کاهش تعطیلات نوروزی و مناسبت‌های مذهبی مطرح شد. اضافه شدن یک روز به تعطیلات پایان هفته ایده جایگزین کاهش تعطیلات مناسبتی بود. با این حال به واسطه مخالفت نهادهای مذهبی با حذف تعطیلات مناسبتی مذهبی نمایندگان ادوار قبلی مجلس از این ایده صرف‌نظر کردند. این در حالی است که نبود تعطیلات 2روزه هفتگی حجم بالای سفرها در تعطیلات مناسبتی را رقم می‌زند. پیگیری اخبار به وضوح حکایت از بسته شدن مسیرهای اصلی مسافرتی کشور در تعطیلات مناسبتی دارند. بسیاری از جاده‌ها یک‌طرفه می‌شوند و در مبادی ورودی و خروجی شهرها در ابتدای و انتهای هر تعطیلاتی ترافیک‌های گسترده‌ای ایجاد می‌شود. این در حالی است که مردم در صورت بهره‌مندی از 2روز تعطیلات پایان هفته می‌توانند همانند سایر مردم دنیا برای آخر هفته‌های خود برنامه‌ریزی بهتری برای سفرهای برون‌شهری داشته باشند. این‌گونه بار سفرها در هفته‌های متوالی تقسیم خواهد شد و شهرستان‌های مقصد گردشگری به صورت یکنواخت از حضور گردشگران نفع مالی خواهند برد. در شرایط کنونی نبود تعطیلات مناسبتی گاهی تا یک ماه برخی روستاها و مناطق خوش آب و هوای کشور را از حضور مسافران بی‌بهره می‌کند. معاش مردم در بسیاری از این شهرستان‌ها از طریق گردشگری تأمین می‌شود و ساماندهی تعطیلات کشور می‌تواند به تقویت این مسئله کمک کند.

در حال حاضر پیشنهاد تعطیلات 2روزه پایان هفته کشور در کمیسیون‌های دولت خاک می‌خورد. پیش از این طرح مربوط به تعطیلی دو روزه آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به سرانجام نرسیده بود. زهرا احمدی‌پور اردیبهشت‌ماه امسال از موافقت دولت با اجرای طرح تعطیلات 2 روزه آخر هفته خبر داده و اعلام کرده بود: اجرای این طرح می‌تواند برای رونق گردشگری ایران آثار مثبتی به همراه داشته باشد. او با اشاره به اینکه سازمان میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست به‌دنبال متوازن‌سازی سفر هستند و از چنین طرحی حمایت می‌کنند، از بررسی توزیع تعطیلات در کمیسیون‌های دولت خبر داده بود. احمدی‌پور معتقد است این طرح می‌تواند برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کشور فضای بهتری ایجاد کند و گام بزرگی در راستای بهره‌مندی این صنعت در کشور باشد.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi