به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران: سومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی برگزار شد
یکشنبه 30 مهر 1396 بازدید: 319


به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، سومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی دانشگاه‌های کشور با محوريت استان‌های تهران، البرز، اصفهان، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی، با حضور دبیران کانون ها، اعضا و فعالان گردشگری توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در تاریخ 30 مهرماه 1396 در محل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران در این گردهمایی با اشاره به تجربه برگزاری حدود ۳۵۰ اردو در سال توسط این مرکز، اظهار کرد: کانون‌های دانشجویی حامی گردشگری و انجمن‌ها و تشکل‌هایی که در عرصه گردشگری فعالیت دارند، تقریبا در تمام دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام‌نور و غیرانتفاعی وجود دارند و البته این کانون‌ها در بعضی دانشگاه‌ها فعال‌ترند که این ممکن است به دلیل علاقه‌مندی آن دانشگاه ها به گردشگری باشد و برخی شعب در بعضی دانشگاه‌ها اظهار می‌کنند که می‌توانیم سالانه ۵۰ اردو برگزار کنیم.
وی ادامه داد: اگر چه رویکرد بسیاری از دانشگاه‌ها برگزاری اردو نیست اما طبق نظرسنجی‌ها و نیازسنجی‌های به عمل آمده از دانشجویان، بیشترین نیاز دانشجویان، بحث اردو و گردشگری است و برگزاری اردو را در اولویت نیازهای خود مطرح کرده‌اند.
یعقوب‌زاده گفت: در دومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی گردشگری، از کانون‌های گردشگری ۲ استان تهران و البرز دعوت کردیم و در این گردهمایی از ۸ استان کشور دعوت شده و امیدواریم در گردهمایی بعدی میزبان ۵۰۰ گروه و کانون دانشجویی از سراسر کشور و دانشگاه‌ها باشیم.
وی با بیان اینکه امروز نظرات اعضاء گردآوری می‌شود و در نهایت به یک آیین‌نامه غیررسمی، تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: در گردهمایی‌های قبلی از برخی مسوولان فرهنگی در وزارتخانه‌ها و نیز رئیس توسعه گردشگری در شهرداری تهران دعوت کردیم و نقطه نظرات خود را در جمع اعضا مطرح کردند و بعضا قول‌هایی دادند، از جمله رئیس توسعه گردشگری شهرداری تهران که پس از حضور در گردهمایی و ارتباط با کانون‌ها، امکاناتی مانند اتوبوس در اختیار کانون‌های گردشگری دانشجویی گذاشتند و اتفاق خوبی بود.
رئیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به بحث کیفیت برگزاری اردوها، خاطرنشان کرد: برخی کانون‌ها در بعضی دانشگاه‌ها فقط می‌خواهند اردو را برگزار کنند و توجهی به کیفیت آن ندارند. امروز با تجمیع نظرات اعضاء سعی می‌کنیم به چیزی شبیه به آیین‌نامه و دستورالعمل برسیم که البته غیررسمی است.
یعقوب‌زاده با بیان اینکه نزدیک به ۴ دهه است که تاکید بر بحث توسعه صنایع فرهنگی می‌شود، گفت: صنایع فرهنگی شاخه‌های مختلفی دارد، یکی از آنها؛ صنایع دستی است، دیگری؛ صنعت سینماست و یکی از آنها گردشگری است که بدون شک، پر درآمدترین و گسترده‌ترین فعالیت در میان صنایع فرهنگی است و کشور ما با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، به دلیل موانع و مشکلات و تحریم‌ها و تبلیغات سویی که وجود دارد، مطلوب نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد : علاقمندان و فعالان گردشگری می توانند با عضویت در سایت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران به آدرس WWW.ISTTA.IR  و همچنین کانال مرکز به آدرس @ISTTA از برنامه ها و فعالیت های مرکز گردشگری مطلع شوند.
در ادامه این مراسم دکتر حمید هاشمی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری ضمن تاکید بر اهمیت ویژه گردشگری دانشجویی درخصوص برخی الگوها و روش های ترویج سفر و گردشگری در میان دانشجویان توضیحاتی را ارائه داد و اظهار کرد: گردشگری دانشجویی در کشور ما هنوز در مرحله آغازین است و باید با انجام اقدامات لازم بر میزان کمی و کیفی آن افزود.
 وی گفت: راهنمایان در بحث گردشگری باید به دنبال کشف و جستجو بروند؛ به سمت تحول در چارچوب زندگی، رفتار، گفتار، ارتباطات با مردم و حتی ارتباط با درون خویش.
 گردشگری فعالیتی هست که موجب تداوم و تحول بنیادین در جامعه و دنیا می شود.
در ادامه  مهدی کاظمی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی و راهبری «باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست» خبر داد و گفت:  باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، مرکزی برای شناسایی، جذب، هدایت و هم‌افزایی دانشجویان علاقه‌مند و فعال در زمینه فعالیت‌های حمایتی و حفاظتی از محیط زیست و منابع طبیعی و توسعه پایدار به منظور ارتقاء، رشد و توسعه فعالیت‌های هدفمند و مؤثر آنان است.
وی با اشاره به چشم‌انداز این باشگاه گفت :‌پیش‌بینی می‌شود این باشگاه می‌تواند در بلندمدت با جذب و راه‌اندازی حداقل یک گروه محیط زیستی در همه دانشگاه‌های کشور، تبدیل به محل و جایگاهی برای پیش‌برد مسایل محیط زیستی کلان کشور در حوزه‌های مختلف، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و علمی شود.
 وی همچنین به وظایف و اختیارات دبیرخانه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، گفت: دبیرخانه این باشگاه موظف است به دعوت از اعضای مجمع عمومی و تشکیل جلسات مجمع عمومی و نیز جلب مشارکت سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای علاقه‌مند به حفظ محیط زیست، همچنین جلسات شورای هماهنگی با هماهنگی دبیرخانه و حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط حداقل دوبار در سال تشکیل جلسه می‌دهد.
رئیس سازمان دانشجویان گفت: شورای مشورتی باشگاه، با حضور افراد متخصص در حوزه‌های مرتبط به شکل ماهانه تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین مجمع عمومی باشگاه به شکل سالیانه تشکیل جلسه داده و انتخابات شورای مرکزی در این نشست انجام می‌شود و از هر منطقه یک نفر به عنوان دبیر منطقه و عضو شورای مرکزی انتخاب می‌شود.
دکترسید سعید هاشمی معاون آموزشی جهاددانشگاهی سخنران پایانی این گردهمایی با اشاره به داشتن رویکرد خلاقانه به بحث گردشگری، اظهار کرد: نگاه من به گردشگری، رویکرد نگرانه است و معتقدم تمامی انواع گردشگری ما می‌تواند خلاق باشد، با رویکرد گردشگری خلاق، می‌توان فعالیت‌های فرهنگی در این عرصه را پیش برد و فرهنگ ایران را به سایرین منتقل کرد.
وی ادامه داد: نیاز به مناظره‌های جدی در بحث گردشگری وجود دارد که نهایتا رویکرد ما به گردشگری به دست می‌‌آید. معیارهای متعددی وجود دارد که هر کدام در نوع گردشگری نمود پیدا می‌کند.
هاشمی گفت: اگر این رویکرد را که خلاقانه است، قبول داشته باشیم، نیاز نیست از صفر شروع کنیم و هنر شما این خواهد بود که برون سازی کنید و شاخص‌ها و معیارهای بین‌المللی که وجود دارد را بومی سازی کنید و این امر تنها نیاز به بومی سازی دارد.
وی با بیان اینکه لیدر تور باید در هر سفر یک مطلب جدید اضافه کند واگر این امر اتفاق افتاد، گردشگری کیفیت لازم را خواهد داشت، عنوان کرد: سال ۸۷ وقتی با یک تور گردشگری به اصفهان سفر کردیم، رهبر یا لیدر تور، فرد زبده‌ای بود که وقتی در مورد لطفعلی‌خان توضیح می‌داد، لذت می‌بردم و بسیاری موارد را توضیح می‌داد که نمی‌دانستیم و هر کدام برای ما آموزنده بود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به ورود به بحث گردشگری برای کودکان، خاطرنشان کرد: عنوان «مدرسه طبیعت»، کاری است که به همت آقای وهاب‌زاده در چند شهر آغاز شد و در شهرهای مشهد، گرگان و اصفهان برپا شد. وقتی با ایشان صحبت کردیم، نگاهش این بود که باید بچه‌ها را به نحوی آموزش داد که همراه محیط زیست باشند. از وی خواستیم طبیعت‌گردی را هم به بچه‌ها یاد دهد و راهنمای دانشجویان در این حوزه باشد، بعد از آن، چند دانشجو پایان‌نامه خود را در حوزه گردشگری، با او کار کردند.
وی با بیان اینکه گردشگری، رشته‌ای میان رشته‌ای است، تصریح کرد: برخی معتقدند؛ گردشگری، رشته‌ای مستقل مانند سایر رشته‌هاست، اما به عقیده من این رشته، یک رشته میان رشته‌ای و تلفیقی از مجموعه تمام رشته‌هاست.
هاشمی با بیان اینکه باید به فرهنگ‌ها احترام گذاشت، گفت: نگاه به گردشگری باید آمیخته با فرهنگ باشد و آنکه تلاش نکنید فرهنگ را تغییر دهید. این تفکر خوبی نیست که تصور می‌کنیم گردشگر خارجی که آمد باید تلاش ما این باشد که فرهنگ او را تغییر دهیم و یا خود مانند او شویم، باید یاد بگیریم برای فرهنگ‌ها احترام قائل شویم و آنها را بفهمیم و فرهنگ‌های خوب خود را تبلیغ کنیم.
خاطرنشان می گردد در این گردهمایی تشکله‌ای دانشجویی گردشگری و ایران شناسی از استان های تهران و البرز از جمله کانون گردشگری دانشگاه خوارزمی، دانشگاه و جهاددانشگاهی تهران، علم و صنعت، امیرکبیر، هنر، تربیت مدرس، الزهرا، دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران مرکز و شمال، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاه آزاد کرج، علامه طباطبایی و کانون‌های گردشگری اصفهان(مرکز نقش جهان)، خوانسار، گلپایگان، صنعتی اصفهان، شاهرود و کاشان حضور داشتند که به ارائه طرح، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که برخی از آن¬ها عبارتند از: جریان سازی برای محافظت از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری  در کشور، جذب حمایت بیشتر وزارتخانه ها و دستگاه های عالی متولی آموزش عالی برای مشارکت بیشتر در گردشگری دانشجویی، برگزاری دوره های آموزشی برای دبیران کانونها، فرهنگ سازی برای جوامع مقصد و دانشجویان به منظور ترویج سفر، توانمندسازی دبیران تورها، کانالیزه کردن، دستورمند و آموزشی کردن گرشگری سلامت  در دانشگاه ها، خودکفا کردن تشکل ها، راهکار استفاده مناسب از تورلیدر قوی در سفرهای دانشجویی و غیردانشجویی، ایجاد ظرفیت های مختلف برای کانون های گردشگری و ... .
در پایان مقرر شد تمامی نظرات در قالب گزارش و نیز آیین نامه تدوین و قبل از گردهمایی چهارم که با حضور مدیران و دبیران کانونهای گردشگری دانشگاه های استان های دیگر بصورت کشوری برگزار می شود، ارائه گردد.
خاطرنشان می گردد شرکت کنندگان در پایان گردهمایی پس از صرف نهار از باغ موزه مینیاتور بازدید کردند.
 

گالری تصاویر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi