حضور 180 نفر از دانشجویان دانشگاه های مشهد در کویر فدیشه نیشابور
چهار شنبه 12 دی 1397 بازدید: 2600


به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (istta)، تعداد 180 نفر از دانشجویان دانشگاه های مشهد به همت معاونت فرهنگی مشهد در 5 اردوی علمی – تفریحی کویرنوردی از کویر روستای فدیشه شهرستان نیشابور دیدن کردند.
طرح "دریای خاک" که سابقه آن در مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با برگزاری اردوهای متعدد کویرنوردی دانشجویان در کویرهای سمنان، مرنجاب، شهداد و مصر اصفهان برگزار شده است، این بار با استفاده از پتانسیل های بومی خراسان رضوی، کویر فدیشه نیشابور به عنوان منطقه هدف این طرح
برای دانشجویان علاقمند بصورت اردوهای یک روزه برگزار شد.
ارائه بروشور معرفی کویر فدیشه، ارائه توضیحات کارشناس سازمان محیط زیست، پیاده روی در رمل، اجرای موسیقی سنتی، آتش بازی و ... ازبرنامه های اجرا شده در این طرح بود.
آشنایی دانشجویان با پتانسیل های گردشگری بومی استان و معرفی جایگاه کویر و کویرنوردی در صنعت توریسم، تقویت روحیه حفاظت از میراث زیستی و منابع طبیعی موجود در کویر، ایجاد نشاط در بین دانشجویان و آشنایی دانشجویان علاقمند با کویر و پتانسیل های آن از مهم ترین اهداف این طرح می باشد.

روستای فدیشه از مسیر جاده مشهد به تهران (نیشابور به سبزوار) در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر نیشابور واقع شده است. در سی کیلومتری جنوب غرب نیشابور و در محل روستای حسن آباد سالار از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزه جاده آسفالته روستایی در سمت چپ جدا شده  که با عبور از روستا های کفکی و رهن کاریز از شهرستان فیروزه ، وارد روستای نوآباد از توابع بخش میان جلگه نیشابور شده و سپس با عبور از پل بزرگ روی رودخانه فصلی کالشور نیشابور به فدیشه می رسد. فاصله فدیشه از جاده اتوبان مشهد به تهران حدود 14 کیلومتر است.
حرم امامزاده عبدالله (ع) از پسران امام زین العابدین (ع) در یک کیلومتری غرب روستا در مسیر جاده حسین آبادجنگل واقع شده است. بر اساس اطلاعات ایستگاه هوایی که در سال 1375 ایجاد شده است ، میزان بارش میانگین سالانه در فدیشه حدود 160 میلیمتر می باشد که کمتر از میزان متوسط کشور ( حدود 250 میلیمتر ) است و نشانگر شرایط نیمه بیابانی در فدیشه و دهستان غزالی است. میزان تبخیر سالانه به 2800 میلیمتر می رسد که نشانگر خشکی زیاد هوا می باشد
 
 

گالری تصاویر
1
2
3
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi