به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران: نشست علمی-تخصصی "گردشگری و تحول دیجیتالی در ایران" برگزار شد
شنبه 22 دی 1397 بازدید: 133


به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، در سومین مرحله از سلسله نشست های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران، بیست و پنجمین نشست با موضوع گردشگری و تحول دیجیتالی در ایران برگزار شد که طی آن دکتر مرتضی یادگاری استاد دانشگاه تهران، دکتر مژگان رضایی و دکتر مریم السادات میرمجیدی مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان دانشجویان و حاضرین به پرسش و پاسخ و طرح نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.
رحیم یعقوب زاده رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر طرح در ابتدای نشست با ارائه گزارش مختصری از فعالیت های مرکز از ابتدا تاکنون گفت: این مرکز سالانه 300 اردوی علمی-فرهنگی را توسط واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور برگزار می کند؛ همچنین از دیگر برنامه های این مرکز برگزاری دوازده دوره همایش ملی خلیج فارس، تدوین کتب، فصلنامه ها و ... می باشد.
وی همچنین از برگزاری سلسله نشست های علمی-تخصصی با تمرکز بر مسائل مربوط به گردشگري و ارائه راهبردهاي مشخص در اين خصوص از مهر سال 94 خبر داد و افزود تاکنون 24 نشست از اين مجموعه نشست ها در دو مرحله برگزار شده است و بیست و پنجمین نشست با موضوع " گردشگری و تحول دیجیتالی در ایران " در حال برگزاری است.
یعقوب زاده هدف از برگزاری این نشست ها را جریان سازی و ایجاد دغدغه و انگیزه سفر از لحاظ علمی در میان دانشجویان دانست و افزود در پایان هر سال مجموعه سخنرانی ها در قالب کتاب منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

فناوری اطلاعات در کنار امنیت؛ چاشنی کار گردشگری
در ادامه دکتر مژگان رضایی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و ابتدا با با ارائه تعریفی از گردشگری گفت: گردشگری غذای روح انسان محسوب می شود و هر اندازه به این حوزه اهمیت بیشتری داده شود، سلامت روح آدمی تضمین می شود؛ در این میان، می توان، زیرساختهایی لازم همچون بکارگیری فناوری اطلاعات در کنار امنیت را چاشنی حوزه گردشگری نمود.
دکتر رضایی همچنین گردشگری الکترونیک را محرک چرخه اقتصاد برشمرد و افزود: گردشگری الکترونیک در ایران در بازه زمانی 10 ساله به شدت مخاطبان خود را جذب کرده است و این مورد ازجمله مواردیست که درآمدزاست و چرخه اقتصادی را به گردش درمی آورد.
بخش آلودگی هوا، بخش حمل و نقل، بخش رغبت افراد به خرید و بازدید از اماکن گردشگری، خریدهای الکترونیکی مثل خرید بلیط و رزرو هتل مسائلی است که می توانیم با فناوری اطلاعات بخش عمده آن را حل نموده و اهمیت این حوزه را به شدت افزایش می دهد.
برای مثال ترکیه از این عامل به بهترین نحو استفاده کرده است و توانسته چرخه اقتصادی را به حرکت در بیاورد.
در ادامه دکتر مریم السادات میرمجیدی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص گردشگری الکترونیک و تحولات آن در ایران و جهان گفت: استفاده از فناوریهای نوین برای ارائه سرویس های مورد نیاز به گردشگران که در عین حال بهینه و مقرون به صرفه می باشد، گردشگری الکترونیک خوانده می شود.
وی با بیان اینکه گردشگری الکترونیک نقطه عطفی است بین گردشگر و فناوری اطلاعات ادامه داد:این دو پدیده می تواند یکی از مهم ترین فعالیتها برای درآمدزایی و اشتغالزایی در جهان باشد.
درحال حاضر گردشگری الکترونیک در بخش درآمدزایی هم رده درآمدهای نفتی در جهان قرار گرفته است که به آن صنعت گردشگری گفته می شود و زمانی که با فناوری اطلاعات آمیخته شود به آن صنعت گردشگری الکترونیک گفته می شود.
دکتر میرمجیدی گردشگری الکترونیک را مقوله ای بین تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک عنوان کرد که برای رونق بخشیدن به بازارهای رسمی و سنتی کشور با استفاده از تبلیغات و بازاریابی نیاز به تجارت الکترونیک بیش از پیش مشاهده می شود.
 مدرس دانشگاه علاوه بر اهمیت گردشگری الکترونیک در بحث درآمدزایی، در پایان برخی از مزایای گردشگری الکترونیک را برشمرد که عبارتند از: کمک به توسعه اقتصادی مناطق جهان مخصوصا مناطق کمتر توسعه یافته، عدم پیمودن مسافت های طولانی برای مناطقی که نیازمند پیمایش زیاد هستند، امکان سفر به مناطق مختلف جهان بدون درنظر گرفتن مرزهای سیاسی و مذهبی، حفاظت از مواریث فرهنگی بدلیل عدم ارتباط مستقیم با این اماکن، کاهش صف های طولانی، صرفه جویی در وقت و هزینه و ... .

دکتر مرتضی یادگاری استاد دانشگاه تهران - آخرین سخنران این نشست بود که با ارائه تعاریف دقیقی از گردشگری و e-tourism  بحث خود را آغاز کرد و گفت: گردشگری الکترونیک به افراد این امکان را می دهد پیش از آن که سفر خود را آغاز کنند، به صورت الکترونیکی و از طریق ابزارهای اینترنتی وارد محل مورد نظرشان شده و با دسترسی به گزارش ها، مقالات، کتابها و ... درباره آن مکان، مزایا و معایب این سفر را دریابند و به راحتی درمورد سفر تصمیم گیری کنند.
وی با اشاره به اینکه واژه گردشگری الکترونیک چندسالی است که در ایران به گوش می رسد اما در سایر نقاط جهان بیش از 15 سال است که جایگاه ویژه ای برای خود دست و پا کرده است افزود: گردشگری خود یکی از بزرگترین صنعت های دنیاست که برای برخی کشورها به عنوان بزرگترین منبع درآمد و یک ثروت ملی به شمار می آید و این امر موجب شده است تا تقریبا تمام کشورهای دارای این صنعت به مقوله الکترونیکی کردن آن توجه خاصی داشته باشند.
دکتر یادگاری گردشگری الکترونیک را حاصل ترکیب دو حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات دانست که هر دو پدیده از متداول ترین نوع فعالیت های درآمدزا و مولد فرصت های شغلی در جهان امروزی به شمار می روند و در بیان جامع تر می توان گفت گردشگری الکترونیک عبارت است از فن تلفیق روش های کسب و کار الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری به جهت تامین نیازهای گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر و اشاره به تمامی خدماتی دارد که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آن ها استفاده می کردند و امروزه می توانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشد.

لزوم به روز رسانی سایتهای گردشگری در بحث e-tourism
این استاد دانشگاه اطلاع رسانی شفاف، دقیق و به روز در حوزه الکترونیک را بسیار مهم برشمرد و گفت: در حوزه IT زمان خیلی مهم نیست؛ اگر از دنیا عقب هستیم خیلی نگران کننده نیست و آنچیزی که اهمیت دارد نتیجه مطلوب و اطلاع رسانی دقیق و به روز در این حوزه است؛ برای مثال گردشگری که وارد ایران می شود نیاز به اطلاعات دقیق سفر در لحظه دارد این درحالیست که خیلی از سایتهای ایران به روز نیست. جهانگردی که قصد سفر به کشور را دارد اگر نتواند به موقع دیتا دریافت کند، قاعدتا رغبت کمتری برای سفرهای بعدی پیدا می کند.
وی صدور به موقع ویزای الکترونیکی، ارائه تصویر جغرافیایی از مقصد، پیش بینی آب و هوا، اختلاف زمانی، نوع پول، نحوه تبدیل ارزی، نرخ مکالمات تلفنی، لینک‌های مفید برای گردشگری و همچنین اطلاع رسانی به زبان های زنده دنیا را ازجمله مهم ترین مواردی دانست که باید در سایتهای گردشگری به روز و موجود باشد.
دکتر یادگاری امکان رزرو و خرید الکترونیکی بلیط،  ارائه بسته های پیشنهادی از طریق تورهای الکترونیکی شامل حمل و نقل، محل اقامت، بلیت و ... امکان رزرو و اجاره وسایل نقلیه را از مهم ترین سرویس های مهم در گردشگری الکترونیک عنوان کرد.
با توجه به اینکه یکی از مهم ترین محصولات گردشگری الکترونیک، ارائه دقیق، شفاف و معتبر است لذا یک وب سایت گردشگری باید اطلاعات موردنیاز گردشگران را در مورد قیمت و زمان بلیت ها، آدرس و قیمت هتل ها و ... تامین کند. به طور کلی در گردشگری الکترونیک گردشگر باید به تمامی اطلاعات مرتبط با محصولات گردشگری دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه این اطلاعات باید به طور دائم به روزرسانی شوند. علاوه بر این، در برخی موارد در وب سایت گردشگری الکترونیک این امکان را برای گردشگر وجود دارد که با کسب اطلاعات درمورد مقصد موردنظر، تجربه یک سفر مجازی و بازدید الکترونیکی از آن را کسب کند. هرچند صفر مجازی سفر لذت واقعی را ندارد اما در شرایطی که به علت مشکلات مالی، فرهنگی و ... امکان سفر حقیقی وجود نداشته باشد، چنین تجربه ای را برای گردشگر جالب خواهد بود.

اعتماد، سرویس مهم در گردشگری الکترونیک
دکتر یادگاری پاسخ دهی آنلاین در بحث گردشگری الکترونیک را یکی از مهم ترین موارد جذب گردشگر دانست و همچنین وجود comment های واقعی و درج نظرات مخاطبین در سایتهای گردشگری را عامل مهمی در صداقت سایت مقصد عنوان کرد.
وی همچنین، کمک به توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته به مدد بازاریابی و تبلیغات در جهت جذب گردشگر، عدم نیاز به پیمودن مسافت های طولانی و خسته کننده در گردشگری مجازی، کاهش ساخت و سازهای بی مورد جهت سکونت مسافران، انجام بازدیدهای علمی و همایش های مختلف با کمک ابزارهای الکترونیکی همچون ویدئو کنفرانس ها، اشتغال زایی، ایجاد رقابت در زمینه هتلداری و اقامتگاه ها و بهبود خدمت دهی و امکانات رفاهی مکان های تفریحی و گردشگری، کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری و ... را مهم ترین مزایای گردشگری الکترونیک عنوان کرد.
 وی در پایان سخنان خود دو وب سایت گردشگری جهانیexpedia.com  و Airbnb.com را به عنوان سایتهای معتبر جهانی برای معرفی ظرفیت های اقامتی، قابلیت های گردشگری و معرفی جذابتی های تاریخی کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرند. از طریق این سایت ها می توان در میلان ایتالیا، محل اقامت ارزان و یا در بانکوک تایلند، تورهای تفریحی ارزان قیمت پیدا کرد.
در پایان نشست حاضرین به ارائه نظرات و پرسش های خود از اساتید پرداختند و هریک از اساتید به پرسش های مطرح شده پاسخ دادند. 

•    سلسله نشست‌های چشم انداز صنعت گردشگري در كشور  با تلاش مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران و ساير دستگاهها با تمرکز بر مسائل مربوط به گردشگري و ارائه راهبردهاي مشخص در اين خصوص از مهر سال 94 شروع شده و تاکنون 24  نشست از اين مجموعه نشست ها در دو مرحله برگزار شده است.


 

گالری تصاویر
1
2
3
4
5
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi