سایت گردشگری هرمزگان - جاذبه گردشگری هرمزگان
مشخصات جغرافیایی


استان هرمزگان در جنوب ايران در كنار درياي عمان و خليج فارس واقع شده و شمال تنگه هرمز در 25 درجه و 34 دقيقه تا 28 درجه و 57 دقيقه ی پهنای جغرافيايی و 52 درجه و 41 دقيقه تا 59 درجه و 15 دقيقه ی درازای خاوری نسبت به نيم روز گرينويچ قرار دارد. اين استان از سوی شمال به استان کرمان، از خاور به استان های سيستان و بلوچستان و کرمان، از باختر به استان های فارس و بوشهر و از جنوب به دريای عمان و خليج فارس محدود است. تنگه هرمز يكی از حساس ترين و حياتی ترين گذرگاه های آبی عصر حاضر؛ در قلمرو سياسی استان هرمزگان قرار دارد. اين تنگه هلالی شكل 187 كيلومتر درازا دارد. عمق تنگه هرمز به دليل شيب تند كف آن از قسمت شمال به جنوب متغيير است. به طوری كه در نزديكی جزيره لارک در حدود 36 متر و در ساحل جنوبی نزديك شبه جزيره مسندام 180 متر است. هم چنين 14 جزيره کوچک و بزرگ به نام های ابوموسی، بنی فرور، تنب بزرگ، تنب کوچک، سيری، شتور، كيش، اردن، قشم، لاوان، لارك، هرمز، هندورابی، و هنگام در محدوده آب های ساحلی اين استان قرار دارند. براساس سرشماری سال 1390 جمعیت این استان 1578183 نفر برآورد شده است. بر اساس آخرين تقسيمات كشوری شهرستان های استان هرمزگان عبارتند از: ابوموسی، بستك, بشاگرد، بندرعباس، بندر لنگه، پارسیان، جاسك، حاجی آباد، خمیر، رودان (دهبارز)، سیرک، قشم، ميناب .
راه هاي دسترسي به استان هرمزگان عبارتند از:
- راه های زمينی استان هرمزگان، شامل راه شوسه و راه آهن است. راه شوسه، شامل راه اصلی، راه فرعی و راه روستايی است.
- راه اصلی شوسه در استان هرمزگان، راه بندرعباس به تهران است که از طريق اين راه، بندرعباس به تمامی نقاط کشور می پيوندد. اين راه محور اصلی ارتباطی استان و از پر رفت و آمد ترين شبکه های ارتباطی کشور، به ويژه در حمل ونقل بار با وسايط نقليه سنگين به شمار ميرود.
- راه های فرعی هرمزگان، عبارتند از: سياهو، خوش هنگام، جاسک، جگين، گاوبندی دريا، بندر چارک، جايين احمدی، لنگه، گاوبندی، ستاق، مقام، گهره.
- راه های شنی بين آبادی های استان است، که پل های آن با لوله و آب نما ساخته شده اند و هم چنين راه های مال رو که با گريدرزنی و شن ريزی ساخته شده اند، مانند راه های روستايی بشاگرد.
- دو خط آهن تازه تأسيس بندرعباس – بافق و مشهد – سرخس، راه آهن ايران را به شبکه خط آهن آسيای مرکزی، پيوند می دهد. ازهمين مسيرها است، که کالاها بايد به روسيه يا از باختر به اروپا ارسال شوند. راه آهن بندرعباس، در راه روهای ترانزيتی (گذری) راه آهن جمهوری اسلامی ايران، دارای جايگاه ويژه ای است.
راه آهن بندرعباس - سرخس – بندرعباس. مسير: بندرعباس، سيرجان، بافق، يزد، قم، تهران، شاهرود، فريمان ( مشهد)، سرخس و برعکس، با درازای خط 2 هزار و 540 کيلومتر و گنجايش حمل و نقل سه ميليون تن بار در سال.
- راه روی بندرعباس – بندرهای شمال (ترکمن – اميرآباد)، بندرعباس. مسير: بندرعباس، بافق، يزد، تهران، گرمسار، قايم شهر، بندر اميرآباد و يا ترکمن و برعکس، با درازای خط يک هزار و 878 کيلومتر و يک هزار و 947 کيلومتر و گنجايش حمل يک ميليون تن بار در سال.
- راه روی بندرعباس – رازی – بندرعباس. مسير: بندرعباس، سيرجان، بافق، يزد، تهران، تبريز، رازی و برعکس، با درازای خط 2 هزار و 446 کيلومتر و گنجايش حمل بار دو ميليون تن در سال.
- راه روی بندرعباس، جلفا، بندرعباس. مسير: بندرعباس، سيرجان، بافق، يزد، تهران، تبريز، جلفا و برعکس، با درازای 2 هزار و 470 کيلومتر با گنجايش حمل بار دو ميليون تن در سال.
- راه روی بندرعباس، لطف آباد، بندرعباس. مسير: بندرعباس، بافق، تهران، مشهد، لطف آباد و برعکس، به درازای 2 هزار و 665 کيلومتر و گنجايش سه ميليون تن در سال.
- به طور کلی ارتباطات و حمل ونقل د ر استان هرمزگان با توجه به وجود بندرها و اسکله های بزرگ و ورود و خروج کالا از اين استان، در شبکه حمل ونقل کشوری و ارتباطی دارای اهميت بسيار است.
- حمل و نقل هوايی استان هرمزگان از طريق فرودگاه بندرعباس و فرودگاهای ديگر، از جمله فرودگاه کيش، قشم، لنگه، . . . اين استان انجام می شود.
از طريق بندرهای استان هرمزگان، حمل و نقل بار و مسافر به جزيره های ايران در خليج فارس و شيخ نشين ها و ديگر کشورها انجام می گيرد، و کالاها از طريق همين بندرها، به ويژه بندرعباس، بندر شهيد رجايی و بندر شهيد باهنر، . . . وارد يا صادر می شود. مهم ترين بندراستان هرمزگان، بندرعباس است. ساير بندرها، عبارتند از: لنگه، جاسک، خمير، سيريک، معلم، کنگ، کوهستک، چارک، تياب، بستانو، گچين، مغان (مغوييه)، بونجی، بريزک، . . . روزانه بيش از يک هزار کاميون وارد بندرعباس می شوند تا کالاهای گوناگون بخش کشاورزی، صنايع و مصالح ساختمانی را حمل کنند.
اسکله چوبی با استخوان بندی آهنی بندرعباس، در سال 1318 هـ . ش، به درازای 185 متر و پهنای 20/4 متر برای حمل و نقل و داد و ستدهای مرزی، در بندرعباس ساخته شد. بعدها ضمن بررسی جايگاه اين بندر و نياز بسيار به گسترش آن، در سال 1334 هـ. ش، محل مناسبی در 8 کيلومتری باختر شهر بندرعباس، يعنی محل کنونی اسکله ها و تأسيسات بندر پيشين، انتخاب شد و در آبان 1346 هـ . ش، تأ سيسات و اسکله های شماره 1 تا 7، اسکله صدور سنگ دلفين، اسکله «شرکت نفت دلفين» و اسکله و بندر «شهيد رجايی» در بندرعباس به بهره برداری رسيد. اين بندر گنجايش پهلو گرفتن هم زمان 7- 8 کشتی را تا ظرفيت 30 هزار تن داراست.
بندر شهيد رجايی، با پهنه ای حدود 25 کيلومترمربع، در حدود 30 کيلومتری باختر شهر بندرعباس قرار دارد. مجتمع بزرگ اين بندر، در سال 1363 هـ . ش، گشايش يافت و يکی از بندرهای بزرگ خاورميانه به شمار می رود. . اين بندر به لحاظ دارا بودن ترمينال های گوناگون و تأسيسات بسيار، بندری کامل و مدرن است و دارای يک حوضچه اصلی گردش و سه حوضچه برای پهلوگيری کشتی ها است. ترمينال های بندر شهيد رجايی، عبارتند از: ترمينال کانتينر شماره يک، کانتينر اصلی، کالای عمومی، کالای ويژه، غلات، تخليه روغن مايع، تأسيسات پهلوگيری کشتی ها، ترمينال نفتی، ترمينال کشتی های لش. ترمينال نفتی اسکله، 2 کشتی 70 هزارتنی را در يک زمان می تواند بپذيرد. تمامی اسکله ها مجهز به تأسيسات آب، برق، سوخت و تلفن است و کشتی ها می توانند از اين تسهيلات استفاده کنند. درازای موج شکن ها، در اين بندر 7 هزار متر است و تا انتهای موج شکن ها و شاخه های فرعی آن ها دارای جاده ماشين رو است. بندر شهيد رجايی دارای يازده انبار سرپوشيده نگاهداری کالا، هر يک به پهنه 9 هزار متر مربع است. آب مورد نياز بندر و کشتی ها با 3 دستگاه آب شيرين کن تأمين می شود. برق بندر از نيروگاه گازی بندرعباس تأمين می شود و خود بندر نيز دارای نيروگاه برق اضطراری است.
در خاور بندر شهيد رجايی، بندرگاه ترافيک کرانه ای و ماهی گيری قرار دارند، که دارای موج شکن، شامل 2 شاخه اصلی و 2 شاخه فرعی و بندرگاه کرانه ای، دارای 1173 متر اسکله و دروازه ورود و خروج ويژه است. بندرشهيد رجايی با راه آسفالته به ديگر نقاط کشور می پيوندد. به علاوه از راه آهن بافق - بندرعباس، می تواند کار کالا رسانی را انجام دهد. برای اين منظور 19 کيلومتر خط آهن در بندر ساخته شده است که به راه آهن بافق - بندرعباس می پيوندد.


اين بنا در نبش بلوار طالقاني(ساحلي) و خيابان مسجد جامع بندرعباس قرار گرفته و از آثار قرن دوازده و سيزده هجري قمري محسوب مي گردد . اين بنا شامل شبستان دو قسمت قديمي الحاقي است . بخش قديمي داراي ستونهاي متعدد با سر ستونهاي گچبري شبيه به مسجد گله داري و مسجد دژگان است . اين بنا به شماره 1599 به ثبت آثار ملي ايران رسيده است.

ادامه...


اين بنا در محله اوزی بندر عباس واقع گرديده و بر طبق کتيبه سنگی آن در سال 1338 ه.ق توسط حاج شيخ احمد گله داری به جای مساجد کوچک‌تری از قرن سيزدهم بنا گرديده است.

ادامه...

 
اين مسجد در باختر شهر بندرعباس واقع شده است . در بيرون محوطه مسجد از طرف خاور مقبره‌ای وجود دارد كه بر لوح آن نام صاحب مقبره كه از علمای معروف آن دوره و امام جماعت بوده‌؛حك شده است. لوح ديگری در عمارت مسجد وجود دارد كه خوانا نيست و فرو ريخته است. ولی نام‌های ائمه اطهار (ع) بر آن نقر شده و در آخر آن چنين نگاشته شده است بندرعباس «اين مسجد عمارت حاجی باقر است و در ماه رمضان 1083 هـ.ق به پايان رسيد» بنابراين مشخص مي‌شود مسجد مزبور در زمان صفويه بنا شده است و در آن زمان مورد استفاده قرار مي‌گرفت هاست. در سال 1332 حاج شيخ احمد گله داری ـ از تجار معروف ـ آن رام رمت كرده است.

ادامه...


اين مسجد در سال 1304 شمسی توسط محمد علی ناصری حيدرآبادی بنا شده است. سبك بنای مسجد از معماری سنتی جنوب ايران بهره جسته و سقف آن از چوبم خصوصی به نام صندل (چندل) كه از هندوستان آورده مي‌شد، ساخته شده است.

ادامه...

 
واقع در شهر بندرعباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

ادامه...


اين مسجد مخصوص اهل سنت بندرعباس است که در سال ۱۳۱۰ هجرى قمرى توسط حاج غفار صحراباغى احداث شده است. بناى اين مسجد در محلهٔ اِوَزى‌هاى بندرعباس واقع شده است.

ادامه...


اين مسجد قديمی كه در قسمت باختری شهر بندر لنگه و در نزديكی دريا واقع شده است توسط شخصی به نام «حاج‌محمدبن‌عباس» در سال 1280 هـ.ق احداث و به يادگار گذاشته شده است.

ادامه...


مسجد افغان، در شهر بندر لنگه قرار دارد. بنيان‌گذار آن ، حاج احمدافغان بوده كه به سال 1270 هـ.ق ، آن را ساخته است .

ادامه...


مسجد غياث ، در ميانه مدرسه پسرانه 22 بهمن و خيابان انقلاب قرار گرفته است. بنای آن از اوايل دوران صفويه است و گويا در سال 1290 هـ.ق، تعمير شده است .

ادامه...


اين بنا در ادامه بازار بندر لنگه واقع شده و از آثار دوره قاجاريه است. بنای مسجد خداداد مشتمل بر صحن، ايوانی با دو رديف ستون و شبستانی با يک رديف ستون چهارتايی است. پوشش ايوان، تير و چوبی است. اما پوشش شبستان برخلاف ديگر مساجد قديمی بندر لنگه و بندر عباس به وسيله طاق و گنبد صورت گرفته است. سطح زيرين اين گنبدها به شيوه خاصی با تزيينات گچی به صورت مربع های متداخل تزيين و نماسازی شده است. مصالح مورد استفاده در بنا سنگ و گچ در مواردی از جممله پوشش بيرونی گنبدها آجر است. تزيينات بنا منحصر به تزيينات گچی و گسترده است.

ادامه...


اين بنا در محله بلوکی بندر لنگه واقع شده و بنای اوليه آن از آثار دوره زنديه است که در دوره اخير بازسازی شده و گسترش يافته است. در مجاورت مسجد مدرسه علوم دينی سلطان العلما تاسيس 1336 ه. ق ويژه اهل تسنن – واقع شده است. بنای مسجد بر روی سطح مرتفع تری از زمين های اطراف ساخته شده و مشتمل بر صحن شبستان و ايوان های ستون‌دار است. ورودی صحن مسجد از جبهه خاوری است و در آن اب انبار و حوض جهت وضو تعبيه شده است. شبستان مسجد دارای دو ستون اصلی در ميانه و دو نيم ستون در ميانه اضلاع شمالی و جنوبی است. پوشش مسطح تير و چوبی اين شبستان بر روی ستون های ميانی و جرزهای کناری قرار گرفته است. تزيينات منحصر به آرايه های گچی است. در جبهه جنوب خاوری حياط اصلی مسجد ماذنه ای ساخته شده است.

ادامه...


اين بنا در آبادی دژگان – از توابع بندر لنگه – واقع است. اين مسجد از لحاظ ساختمانی، تقليدی از سبک ساختمانی مسجدعلی بندرلنگه و ملاعلی کوشنکار است.بخش اصلی مسجد شبستانی ستون دار است که از نظر تزيينات زيبای سنگی قابل مقايسه با تزيينات دو مسجد ياد شده است. به خصوص پوشش طاق سردرب های آن و زينت کاری رواق ها با قطعات سنگ تراشيده آهکی فوق‌العاده جالب و ظريف است. در خصوص تاريخ ساخت بنا اطلاع دقيقی در دست نيست.

ادامه...


مسجد جامع؛ بزرگ ترين و قديمي‌ترين مسجد قشم است كه گفته مي‌شود از آثار «صوغيه» (همسر حاكم وقت) بوده و در سال 1202 هـ.ق ساخته شده است. طرح شبستان مسجد مستطيلي شكل است و در وسط آن، ‌در دو رديف، شانزده ستون تعبيه شده است. داخل مسجد در جهت طولي از 7 دهانه و در جهت عرضي از 4 دهانه فرش انداز شكل گرفته است و محراب آن در وسط ديوار طولي جنوبي قرار دارد. پوشش سقف به كمك ديوارهاي دو طرف و قوس‌هاي تيزه‌دار بر روي ستون‌هاي 16 گانه استوار شده است. در حال حاضر نيز در اين مسجد به طور مرتب در روزهاي جمعه نمازهاي جمعه و در اعياد مذهبي برگزار مي‌شود.

ادامه...


اين مسجد در نزديكي بندر خمير، در روستاي دژكان واقع شده و تاريخ بناي آن مشخص نيست. در ساختمان اين مسجد، از سبك معماري و شبستان مسجد علي بندر لنگه تقليد شده است.شبستان و ستون‌هاي آن از جهت به كار بردن قطعات سنگ تراشي شده و نقوش گل و بوته قابل ملاحظه است. پوشش تزييني تاق و سردر‌ب ها و زينت كاري رواق ها با قطعات سنگ تراشيده آهكي فوق العاده جالب و ظريف صورت گرفته است. نقوش اين رواق‌ها ازسبك نقش و نگار هنري تاييد گرفته است.

ادامه...


مسجد كوشه قشم در روستای کوشه بخش مرکزی از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

ادامه...


به روزگار شورش مغول و هرج و مرج آن دوران، گويا طايفه‌اي كه رييس آن «توران» نامي بوده است، به جزيره قشم آمده و بارگاه، مسجد و حمامي و نام شاهي بر خود نهاده و به توران شاه، سرشناس شده است.آبادي توريان، در جزيره قشم، يادگار آن دوره است. در مسجد توران شاه آبادي توريان، منبر چوبي آيينه كاري وجود داشته كه به سال 1115 هـ.ق در اثر زلزله شديدي كه مسجد و بارگاه ويران شده‌اند، منبر هم در زير خاك دفن شده بوده است. پس از مدتي بارگاه و مسجد را مي‌كاوند و منبر را از زير خاك بيرون مي‌آورند و شكسته‌هاي منبر را در مسجد رمكان مي‌گذراند‌كه هنوز بر جاي است.

ادامه...


ساختمان اوليه اين مسجد، احتمالاً در سال‌هاي اوليه اسلامي در خلال فتح جزاير و بنادر ايران به دست عمروبن عاص و به امر او در روستاي كوشه قشم ساخته شده است. اين مسجد در سال 244 هـ.ق يك‌بار تعمير شده و در سال 736 هـ.ق بر اثر زلزله منهدم شده است . پس از چندي در سال 737 هـ.ق توسط سلطان فتح الله نواده سلطان محمود كه احتمالاً يكي از پادشاهان هرمز و يا لارستان بوده،‌ تجديدبنا شده است. در محوطه اطراف مسجد،‌ گورستان وسيع و نخلستان‌هاي متعدد جلب توجه مي‌كنند.در كنار مسجد برخ،‌ يك بركه دراز به صورت شمالي و جنوبي وجود دارد تا سال 1300 هـ.ق اين مسجد در مركز روستا قرار داشت و به عنوان مسجد جامع از آن استفاده مي‌شد. محراب مسجد در قسمت شمالي واقع شده و در بالاي محراب آثار قابي از گچ ديده مي‌شود كه در حدود 1 متر ارتفاع و 5/1 متر طول دارد. در حال حاضر فقط يكي از اضلاع اين قاب بر روي ديوار باقي مانده است و سه ضلع ديگر آن فرو ريخته است ولي هنوز آثار آن پابرجاست. در اين مسجد لوحي از چوب وجود داشته است كه تاريخ بنا، انهدام و تعمير مسجد بر روي آن قيد شده بوده است. اين لوح به تهران منتقل شده و در يكي از موزه‌ها نگه‌داري مي‌شود.

ادامه...

 
صنایع دستی استان هرمزگان از جمله صنایعی است که بیش تر جنبه مصرف محلی داشته و شامل: سفال گری، گلابتون دوزی، شک دوزی، شيريكی پيچ، خوس دوزی، بادوله دوزی، چادرشب بافی، قالی بافی، سبدبافی، حصيربافی، سوزن دوزی، صنايع صدفی، عبادوزی، درب و پنچره چوبی، كرچاب، خورجين، مليله دوزی دور لباس، كوزه سازی و صنايع دستی دريایی هم چون لنج سازی است.

ادامه...
استان هرمزگان به سبب داشتن آب و هوای گرم و نداشتن ییلاقات و مراتع از زندگی عشایری پررونقی برخوردار نیست و تنها عشایر منطقه را برخی از عشایر عرب و بلوچ تشکیل می دهند که بیش تر یک جا نشین شده و دارای کوچ به معنای واقعی خود نیستند. زندگی محلی مردمان جزیره های مختلف استان هرمزگان درنوع خود دیدنی و جذاب است.
ادامه...


آب و هوای استان هرمزگان با توجه به شرايط جغرافيايی استان به دو نوع آب و هوای بيابانی كناره ای و بيابانی داخلی تقسيم می شود . نواحی بيابانی كناره ای به علت نزديكی به دريا و درجه حرارت زياد دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. در ساير نقاط، همانند نواحی نيمه بيابانی مركزی كشور آب و هوا گرم و خشک و در ارتفاعات آب و هوای معتدل حاكم است. هرمزگان با متوسط بارندگی 188 ميلی متر در سال يكی از مناطق كم آب ایران است. علاوه بر بارندگی كم، وجود گنبدهای نمكی درمنطقه و در نتيجه شور شدن آب های سطحی همراه با هرز رفتن باران های سيل آسا و رگبارهای پراكنده، تامين آب را به يكی از مهم ترين مشكلات استان تبديل كرده است.آب و هوای استان هرمزگان گرم وخشک بوده و تحت تاثير آب و هوای بيابانی و نيمه بيابانی قرار دارد. آب و هوای كناره های دريای مكران(عمان) و خليج فارس بيابانی كناره ای است كه به دليل وجود رطوبت، از شدت دما در روز و كاهش آن در شب جلوگيری می كند.در كوهستان ها و نواحی پست همسايه آن ها شرايط آب و هوای پای كوهی يا بيابانی درونی حاكم است. به دليل دوری از دريا و كاهش نسبی رطوبت هوا، اختلاف دمای شب و روز زياد است. از ويژگی های آب و هوای اين منطقه، تابستان های گرم و زمستان های معتدل است كه اندازه ی باران ساليانه آن در نوسان بوده و همين امر سبب شده تا اين استان جزو مناطق كم آب ايران به شمار آيد. در تابستان ها بيش تر شهرهای اين استان با كم آبی روبه رو هستند. بررسی ها و آمارهای موجود آب و هوايی هرمزگان نشان دهنده ی آن است كه در اين استان، در سال دو فصل بيش تر وجود ندارد. زمستان های خشک كه شامل ماه های آذر، دی و بهمن است و تابستان های گرم كه ماه های ديگر سال را در بر می گيرد. بهار و پاييز در هرمزگان به ويژه در كرانه ها، زودگذر و غير قابل توجه هستند. هوای نوار كرانه ای در تابستان بسيار گرم و مرطوب است و اندازه حرارت در اين منطقه به بيش از 52 درجه سانتی گراد می رسد. ميانگين گرمای سالانه منطقه حدود 27 درجه سانتی گراد است و كم ترين رطوبت نسبی آن به 19 درصد و بيش ترين آن به 100 درصد می رسد. هوای هرمزگان در سردترين سال به ندرت به صفر درجه می رسد و در روزهای زمستانی از 10 درجه سانتی گراد بالای صفر پايين تر نمی آيد. فصل زمستان مناسب ترین و بهترین فصل مسافرت به استان هرمزگان است.

ادامه...


آب و هوای این شهر گرم ومرطوب است. فصل تابستان در این شهر نزدیک ۹ ماه از سال ادامه دارد. دمای هوای شهر بندرعباس در گرم‌ترین روزها به ۴۴ درجه سانتیگراد و در سردترین روزها به ۴درجه سانتیگراد نیز رسیده‌است.

ادامه...


آب و هواي جزيره ابوموسي گرم و مرطوب است و چون به خط استوا نزديك است؛ هواي آن از هواي ساير جزيره هاي ايراني خليج فارس گرم تر است. بارش بيش تر در اواخر زمستان و اوايل بهار صورت مي گيرد و بارندگي به شكل رگبار لحظه‌اي و موقت است. اندازه بارندگي بيش از 100 ميلي متر در سال است. در جزيره ابوموسي و پيرامونش رايج‌ترين باد بر روي دريا باد شمال است كه در جهت شمال باختري مي وزد. بادديگري كه از جنوب خاوري مي وزد باد قوس يا باد جنوب و يا شرجي ناميده مي شود كه بسيار مرطوب و سنگين است. باد سهيلي نيز از جنوب باختري مي وزد و مدت وزش آن محدود بوده و هرگاه يك مركز فشار كم از هواي خليج فارس بگذرد؛ باد سهيلي به باد شمال تبديل مي شود. باد نعشي از جهت شمال خاوري مي وزد و بيش‌تر تند و ناگهاني است. اين باد گاهي بر روي نواحي جنوبي ايران شدت مي يابد و در اين حالت ممكن است توليد ابر و باران (به ويژه در بلندي ها) كند.

ادامه...


آب و هواي اين شهرستان به طور كلي گرم و مرطوب است و هر چه از كناره خليج فارس به سمت خشكي پيش مي رويم از رطوبت هوا كاسته مي شود به طوري‌كه هواي قسمت شمالي اين شهرستان گرم و خشك است. درجه‌ي حرارت آن در تابستان 8/41 درجه بالاي صفر و در زمستان 4/10 درجه بالاي صفر است.ميانگين درجه حرارت سالانه آن 26 درجه سانتي‌گراد است. اين ناحيه به دليل نزديكي به دريا رطوبت بالايي دارد به طور‌ي‌كه اندازه رطوبت در تابستان 100 درصد و در زمستان 50 تا 60 درصد بوده و بارندگي در سال‌هاي گوناگون متغير است .

ادامه...


شهرستان جاسك مانند ديگر شهرستان هاي كناره اي خليج فارس و درياي مكران(عمان)، ا‌ز آب و هواي گرم و مرطوب برخوردار است كه تحت تاثير آب و هواي بياباني و نيمه بياباني قرار دارد. بيشترين حرارت هوا در تابستان 41 تا 52 درجه سانتيگراد مي باشد ولي در زمستان هوا معتدل و حرارت حدود 17 درجه سانتي گراد است. ميانگين دماي سالانه آن 9/26 درجه سانتي گراد است. اندازه بارندگي در شهرستان جاسك در سال 1373 هـ . ش 1/284 ميلي متر و در سال 1374 هـ . ش‌،‌ 9/322 ميلي متر گزارش شده است.

ادامه...


تنوع اقليمي و مناظر سواحل قشم در جهان كم‎نظير است. وسعت سرزمين و طول آن، عمق متفاوت دريا، مسير حركت و گردش آب و وارد شدن آب رودخانه‎ها موجب شده كه در اطراف قشم، زيست‎گاه‎هاي گوناگوني به وجود آيد. انواع سواحل ماسه‎اي، صخره‎اي، جنگلي، گلي وموقت (بين جذر و مد) كه هريك زيست‎گاه گياهان و جانوران متفاوت و متنوعي هستند، تنوع زيستي كم‎نظيري در اطراف اين جزيره پديد آورده‎اند. مكان‎هاي زيبا و كم‎نظير براي استراحت، غواصي، مطالعات زيستي و عكاسي و فيلمبرداري در جزيره قشم وجود دارد. وجود يك فصل گرم و مرطوب و طولاني و يك فصل كوتاه و معتدل از ويژگي‌هاي آب و هوايي جزيره قشم محسوب مي شود.در فصل زمستان بادهاي عمده درياي عمان، شمال باختري و گاه شمال خاوري هستند ولي عمده بادهاي باران زاي جزيره قشم و درياي عمان از جهت جنوب خاوري و از سمت اقيانوس هند مي وزد. در فصل بهار جريان باد متغير است و به تدريج با د شمال باختري كم مي شود و جريان باد جنوب خاوري افزايش مي يابد. باد شمال خاوري، باد سهيلي ، باد شرجي و باد شمال از بادهاي محلي اين جزيره هستند. درمركز شهرستان قشم بيش‌ترين درجه‌ي حرارت در تابستان ها 50 درجه بالاي صفر و كم‌ترين آن در زمستان ها 1 درجه زير صفر است. ميزان باران ساليانه قشم به طور متوسط 130 ميليمتر و ميزان رطوبت نسبي ساليانه آن 76 درصد است.

ادامه...


آب و هواي بخش خاوري در زمستان معتدل و در تابستان گرم و خشك است. مركز شهرستان حاجي آباد داراي هواي گرمسيري است كه بيش‌ترين درجه‌ي حرارت آن در تابستان 45 درجه سانتي‌گراد و كم ترين آن در زمستان 5/0 درجه سانتي‌گراد و ميانگين دماي سالانه آن 24 درجه سانتي‌گراد گزارش شده است. اندازه بارندگي حاجي آباد در سال 1373 7/184 و در سال 1374 هـ . ش 387 ميلي متر بوده است.

ادامه...
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi