سایت گردشگری فارس - جاذبه گردشگری فارس
وجه تسمیه نام و پیشینه


فارس در كتيبه های هخامنشی به صورت پارسه و در نوشته های يونانی به شكل پرسيس آمده و معرب آن فارس است. يونانيان نام ايالت پرسيس را به اشتباه بر تمام ايران اطلاق می كردند. درجنوب ايران تا كرانه های خليج فارس، سرزمينی گسترده است كه از روزگاران باستان، پارس ‌(فارس) نام داشته و از آغاز دوره اسلامی مركز آن شيراز بوده است. اين سرزمين، از چند هزار سال پيش زيست گاه پر رونق اقوام بومی ايران، و به ويژه، عيلاميان بوده و از اين قوم، آثار بسياری در گوشه و كنار فارس، هم چون كورنگون ممسنی، نقش رستم، تخت جمشيد، ( مرودشت) به جای مانده است. سه هزار سال پيش از اين، قومی كه خود را آريايی می خواندند، ازجنوب روسيه امروزی به فلات ايران سرازير شدند و پس از زد و خوردهای فراوان با بوميان آن سامان، به پيروزی رسيدند و برای خود سكونت گاه هايی بر پا داشتند. بيش تر اين آرياييان، چوپان و گله دار و كوچ نشين بوده زندگی قبيله ای داشتند. دين آنان، گونه ای بينش توحيدی بود. آنان به خدای يگانه و بزرگی به نام اهورامزدا ايمان داشتند و نيروهای طبيعی، مانند :‌ آب، آتش، باد، خاک و خورشيد را دارای فره ايزدی پنداشته سرچشمه بدی ها و تاريكی ها را در وجود اهريمن می جستند. اين آرياييان، قبيله های بزرگی داشتند كه معروف تر از همه پارسيان، مادها، سكاها، بلخيان، سغديان، خوارزميان، هراتيان و پارتيان بودند. ‹‹ همه ی اين قبيله ها به يک زبان بزرگ، اما، با لهجه های متفاوت سخن می گفتند و سرزمين خود را به نام ‹‹ آريا وئيج›› (ايران ويج) می خواندند. پارسيان، يكی از اقوام ايرانی بودند كه در سه هزار سال پيش به فارس آمدند و در چند مكان، از جمله در انشان (ماليان در 46 كيلومتری شمال شيراز) و پاسارگاد ساكن شدند. پايتخت آنان، نخست، پاسارگاد بود كه بعدا، به همدان انتقال يافت. در اواخر سده هشتم قبل از ميلاد، مادها در ايران غربی نيرو گرفتند و گرد هم جمع شده، با آشوريان تاراج گر به زد و خورد پرداختند و صد سال بعد آنان را از پای درآورده حكومتی بزرگ بر پا داشتند كه 120 سال پايدار ماند، و سرانجام، فرمان روايی آنان توسط كوروش بزرگ فرو پاشيد. كوروش بزرگ فرزند كمبوجيه (پادشاه پارسيان) و شاه دختی مادی بود و با كارهای درخشانش بزرگ ترين امپراتوری جهان آن روزگار را پديد آورد. ويژه گی های نخستين فرمان روای فارس چنان است كه مورخان او را پادشاهی دانا، مدير و مدبر و مفسران بزرگ قرآن چون علامه طباطبايی او را ذوالقرنين (که قرآن از او به نيکی ياد می کند) می دانند.
كوروش پس از نزديک به 30 سال فرمان روايی در جنگ با كوچ نشينان ماساگتی ـ ازاقوام سكايی آسيای ميانه ـ كشته شد و پسرش كمبوجيه جای او را گرفت و به مصر لشكر كشيد و آن سامان را به فرمان خود آورد ولی با شورش مغان رو به رو شد و پيش از گرفتن کين خويش در مصر در گذشت. آن گاه داريوش بر تخت امپراتوری هخامنشی نشست و 36 سال بر ايران فرمان راند. هخامنشيان نزديک به 218 سال بر اين سرزمين حكومت كردند تا اين كه اسكندر بر ايران تاخت و شاهنشاهی هخامنشی را برانداخت اما دولتش هفت سال بيش نپاييد و آرزوهايش بر باد رفت و او هرگز نتوانست حکومت این سرزمین متمدن و بزرگ را بیش از این در اختیار داشته باشد.
اگرچه حاكمان پارس به سلطه سلاطين اشكانی در روزگار قدرت آنان گردن نهادند، اما، پارس هرگز جزو امپراتوری اشكانی نشد. شاهان پارس قدرت خود را بر سواحل كارمانيا و سواحل عربستان بسط دادند. از روايات مربوط به اردشير اول ساسانی چنين برمی آيد كه در زمان او، پارس به ممالک كوچكی تقسيم شده بود. از سكه های كشف شده آن دوران می توان دريافت كه در آن زمان، تمدن يونانی، به كلی از پارس رخت بر بسته بود و سنت های تاريخی و اساطيری كهن و دين زردشتی استيلای كامل داشته است. بر اساس شواهد، در آن زمان پارس تنها سرزمينی بود كه در آن جا دين زردشتی حقيقی و نوشته های مقدس آن محفوظ مانده بود. به همين دليل، تجديد حيات آيين زردشتی، با قيام اردشير اول و كشور گشايی های او از پارس آغاز شد. اردشير اول دودمان ساسانيان را بنياد گذاشت و دين زردشتی را در سراسر كشور ايران مستقر كرد. استخر كه پايتخت پارس بود، در دوره ی ساسانی شهری بزرگ و آباد بود. پس از بنيان گذاری امپراتوری ساسانی، پايتخت امپراتوری به تيسفون منتقل شد.
با تصرف استخر و فيروزآباد در سال 28 هـ. ق تمامی فارس ضميمه متصرفات اعراب شد و به تدريج مردم فارس نيز مسلمان شدند. اعراب فاتح تقسيم ايالت فارس را به پنج ولايت كه هر يک را يک كوره می گفتند، از ساسانيان به ارث بردند و اين تقسيم بندی، تا حمله مغولان باقی ماند. پنج كوره فارس عبارت بودند از: كوره اردشير خوره كه مركز آن شيراز بود. كوره شاپور خوره كه مركز آن شهر شاپور بود. كوره قباد خوره يا ارجان كه مركز آن ارجان بود. كوره استخركه مركز آن پرس پوليس بود. و كوره داراب گرد (دارابجرد) كه مركز آن شهری به همين نام بود. در زمان ضعف قدرت خلافت در قرن سوم هجری قمری، فارس به تصرف يعقوب ليث موسس سلسله ی صفاريان درآمد. وی شيراز را تصرف كرد و برادرش عمروليث، مسجد بزرگی در اين شهر ساخت كه هنوز پا بر جاست. پس از آن، فارس به تصرف آل بويه درآمد. عضدالدوله ی ديلمی بر بيش تر ايران و قسمتی از بين النهرين مسلط شد. از كارهای برجسته ی او ساختن بند امير بر رود كر بود. پس از آل بويه، سلجوقيان بر فارس مسلط شدند. در زمان ضعف سلاجقه، سنقر ابن مودود، دودمان اتابكان فارس را تاسيس كرد و اين دودمان، در 543 هجری قمری بر سرزمين فارس فرمان روايی يافت و آخرين فرمان روای آن، آبش خاتون، پس از يك سال سلطنت در 667 هجری قمری به همسری منكو تيمور، يكی از پسران هلاكوخان مغول، درآمد و از آن پس، سلطنت وی نامی بيش نبود و چندی نگذشت كه فارس به دست امرای مغول افتاد.
در 754 هجری قمری، امير مبارزالدين محمد، پادشاه سلسله ی آل مظفر، فارس را تصرف كرد. شاهان اين دودمان تا سال 795 هجری قمری، كه امير تيمور خاندان آل مظفر را برانداخت بر فارس فرمان روايی داشتند. در سال 909 هجری قمری، فارس تحت استيلای شاه اسماعيل صفوی درآمد. در زمان او و جانشينانش، فارس و مركز آن شيراز، آبادی و رونق يافت. در اين دوران، الله وردی خان و پسرش امام قلی خان فرمان روايان كاردان و با تدبير فارس درزيبا ساختن و آبادانی شهر شيراز كوشيدند. در جنگ ميان نادر شاه و افاغنه تحت فرمان اشرف افغان، فارس رنج و ويرانی فراوانی ديد. اين جنگ با شكست افاغنه در 1142 هجری قمری پايان يافت. پس از مرگ نادر، بار ديگر فارس دست خوش پريشانی شد اما، با برآمدن كريم خان زند صلح و آبادی به اين ناحيه بازگشت. از كاردانی و تدبير و دورانديشی كريم خان، آثار ارزشمندی، به ويژه در شهر شيراز به جای مانده است. پس از مرگ كريم خان (1193 هـ. ق)، بر سر جانشينی او ميان بازماندگانش اختلاف بسياری پديد آمد و سرانجام، لطف علی خان زند به فرمان روايی رسيد. پس از آن، فارس در جنگ های لطف علی خان زند و آقا محمد خان آسيب فراوان ديد. پس از دودمان زنديه، قاجاريه حاكم شد. پس از وفات فتح علی شاه (1125 هـ. ق) پسرش حسين علی ميرزا فرمان فرما كه در فارس بود به دعوی سلطنت برخاست، اما كاری از پيش نبرد. پس از قاجار، ‌اگر چه فارس نقش ارتباطی مهم خود را از دست داد، ولی، به علت داشتن آثار گران سنگ سياسی و تاريخی و آرامگاه های دانشمندان، شاعران و عرفای بزرگی هم چون سعدی، حافظ، ابوعبداله خفيف، ملاصدرا، خواجو، شيخ روزبهان و بواسحاق كازرونی، سيبويه و … هم چنان به عنوان يكی از پرآوازه ترين استان های ايران با معروفيتی جهانی در گستره ی فرهنگ و ادب و عرفان جايگاه خود را حفظ كرد.


مسجد وکيل که به نام مسجد «سلطانی وكيل» نيز معروف است، از شاهكارها و آثار پر ارزش دوره زنديه به شمار می رود که علاوه بر بزرگی، از ارزش و اهميت تاريخی نيز برخوردار است. ساخت اين مسجد كه هم اكنون محل برگزاری نماز جمعه شهر شيراز می باشد در سال 1152 هجری شمسی به پايان رسيده است. اين مسجد دارای كاشی كاری های زيبا و منبر يکپارچه مرمرين است. صحن مسجد، با مساحتی برابر با 3600 متر مربع با تخته سنگ های بزرگ فرش شده است و شبستان آن 2700 متر مربع وسعت دارد. ستون های سنگی بلند و يكپارچه 48 گانه اين مسجد با سقف ضربی، از شاهكارهای حجاری دوره زنديه به شمار می رود. كاشی كاری های بالای ستون ها، طاق ها و پيشانی اتاق ها با نقش و نگارهای رنگارنگ و زيبا تزيين شده اند. عمده اين كاشی كاری ها، بر اثر زلزله از بين رفته و برخی از آن ها در زمان فتحعلی شاه قاجار بازسازی شده است. پاره ای از كاشی كاری های طاق ها را نيز اداره حفاظت آثار باستانی مرمت كرده است.

ادامه...


اين مسجد که به نام های«مسجد جامع عتيق»، «مسجد جمعه»، «مسجد آدينه» و «مسجد جامع» نيز معروف است، از كهن ترين مسجد های استان فارس و شهرستان شيراز می باشد که در خاور شاهچراغ قرار گرفته و ساختمان آن اولين هسته تاريخی شهر شيراز است. اين مسجد پس از لشكركشی عمر و ليث صفاری در سال 276 هجری قمری به شيراز، به شكرانه پيروزی و تصرف اين شهر بنا شد ه و كار ساخت آن، در سال 281 هجری قمری خاتمه يافت. ساختمان مسجد جامع عتيق، بنايی بلند و مجلل با حجره ها و شبستان های بسياری است كه كاشی كاری های سقف(معروف به طاق مرواريد) آن از زيبايی خاصی برخوردار است. اين مسجد دارای چندين حجره و شبستان است و برخی قسمت های آن دو طبقه و 6 درب ورودی و خروجی می باشد.

ادامه...


مسجد حاج غنی که بين سال های 1300 تا 1303 هـ . ق به جای مسجد قديمی تری ساخته شده است، در انتهای شمالی بازار وکيل واقع است. سر در ورودی اين مسجد در سمت خاوری رو به روی مدخل ورودی بازار وکيل واقع شده و دارای تزيينات زيبای کاشی کاری است. بر سر در اين مسجد کتيبه ای به خط نستعليق و بر روی سنگ مرمر وجود دارد که نام بانی و سال ساخت و اتمام بنا نوشته شده است.

ادامه...


مسجد نو (شهدا) که در قديم به «مسجد اتابک» معروف بوده است، پس از مسجد جامع عتيق، كهن ترين مسجد شيراز است. ساخت بنای اوليه اين مسجد در سال 598 هجری قمری آغاز و در سال 615 هجری قمری به اتمام رسيد. در سمت شمال و جنوب اين مسجد، رواقی بسيار بلند به ارتفاع 40 متر و پهنای 25 متر ساخته شده كه در هر طرف آن 12 طاق كم ارتفاع تعبيه شده است. در پشت رواق جنوبی، شبستانی وسيع قرار دارد كه جايگاه نماز و موعظه است. قرينه اين ايوان و طاق ها، در جهت شمالی نيز وجود دارد. ساختمان فعلی مسجد اخيرا نيز بازسازی شده است.

ادامه...


بنای مسجد نصيرالملک که يكی از زيباترين مساجد شيراز است در سال 1293 آغاز شده و در سال 1305 هجری قمری پايان يافته است. اين مسجد در انتهای خيابان نصيرالملک در شيراز قرار گرفته و با اين كه وسعت زيادی ندارد، ولی از لحاظ معماری و مخصوصا كاشی كاری و مقرنس كاری بی نظير است. خانه نصيرالملک نيز كه در كنار مسجد قرار دارد از لحاظ كاشی كاری بسيار نفيس و ارزنده است.

ادامه...


بنای مسجد بردی قصرالدشت که بر اساس کتيبه تاريخی موجود در سال 875 هـ . ق ساخته شده، در روستای قصر الدشت در حدود 6 کيلومتری شمال باختری شيراز واقع شده است. اين کتيبه بر سنگی به ابعاد 80×85 سانتی متر به خط ثلث نگاشته شده است.

ادامه...


مسجد شيرالملک که از آثار و مساجد ارزشمند عهد قاجاريه به حساب می آيد، بين سال های 1256 تا 1275 هـ . ق ساخته شده است. اين مسجد در خيابان قاآنی و در محله سنگ سياه قرار دارد. اين بنا شامل دو گلدسته، سر در ورودی، صحن، ايوان، شبستان و حجره هايی جهت سکونت طلاب است. در سه سمت مسجد، سه ايوان واقع شده اند که بر روی آن ها کتيبه های قرآنی به چشم می خورد. در ضلع جنوبی شبستان محرابی تعبيه شده است.

ادامه...


مسجد حاج نظری از آثار دوره صفوی است و در شهرستان سروستان در استان فارس واقع است. بر سر در مسجد کتيبه ای است که بر آن تاريخ 112 هـ . ق زمان شاه سليمان صفوی ثبت شده است. در سروستان مسجد ديگری با شبستانی ستون دار و ستون های حجيم و لوحه فرمانی مورخ 1253 هـ . ق می باشد که بر ديوار مدخل نصب شده است.

ادامه...


اين بنا از آثار اواخر دوره زنديه و اوايل دوره قاجاريه محسوب می شود و در محله اسحاق بيک، 200 متری نصير الملک در بافت قديمی شيراز واقع گرديده است. شبستان اصلی مسجد در ضلع شمالی قرار دارد که در طی سال های اخير سه دهانه آن فروريخته و بقايای تزيينات ساده کاشی کاری و آجرکاری در آن مشهود است. به استناد نوشته ای که بر سر در ورودی مسجد نصب شده، اين مسجد در دوره قاجاريه تعمير شده است.

ادامه...


بنای مسجد ايزد خواست جزيی از قلعه قديمی و ساسانی ايزد خواست است که در قرن نهم هجری قمری به مسجد تبديل شده است. اين بنا در روستای ايزد خواست از توابع شهرستان آباده و بر سر راه شيراز – اصفهان واقع است. بنای اين مسجد با نقشه چهارطاقی، آتشگاه و نيايشگاه قلعه بوده است. بدنه خاوری چهارطاقی و پوشش طاقی آن در دوره های بعدی تجديد بنا شده است.

ادامه...


مسجد جامع عتيق از آثار به جا مانده از دوره صفويه در شهرستان ارسنجان است. اين مسجد بزرگ، شبستانی بسيار وسيع و محرابی زيبا دارد که در نوع خود کم نظير است.

ادامه...


مسجد جامع استهبانات از آثار دوره تيموری است که در 74 کيلومتری فسا واقع شده است. بقايای محرابی با گچ بری های ظريف در شبستان مسجد وجود دارد که در قرن 11 هجری قمری ساخته شده است. چندين ستون در شبستان قديم مسجد وجود دارد که از سنگ های استوانه ای قطور ساخته شده و بر روی بعضی از آن ها عبارات دعايی و جملاتی به خط کوفی و نسخ کنده کاری شده که تاريخ آن سال 1024 ه. ق است. يکی از اجزای جالب بنا، سر در مسجد است که از تخته سنگی ساخته شده که در طبقات آن فسيل های ماهی وجود دارد.

ادامه...


مسجد سنگی ايج از يادگارهای دوره ساسانی است که در روستای ايج شهرستان استهبان واقع می باشد. اين بنا قبل از اسلام قلعه دارالامان نام داشت، در دوره اسلامی با افزودن محرابی به آن، بنا به شکل مسجد درآمده است. شکل اصلی بنا به شکل ايوان است بدنه اصلی مسجد از جنس سنگ و گچ بوده و ارتفاع آن 3 متر می باشد که در دل صخره سنگی کوه قلات آبی کنده شده است. در مجاورت اين مسجد(قلعه) هفت برکه وجود دارد که آن را بن دره می نامند و در نزديکی آن هم معبری از زمان های قديم باقی مانده است.

ادامه...


مسجد يزديان از مسجد های معروف شهرستان استهبان که منسوب به يزديان منطقه است.

ادامه...


مسجد جامع اقليد در اقليد، جنوب شهرستان آباده و در شمال استان فارس واقع شده است. اين بنا که بنايی است خشتی و گلی قدمتی شش صد ساله دارد. بر روی کتيبه ای که بر سر در مسجد نسب شده، تاريخ ساخت بنا سال 849 هـ. ق نوشته شده است. منبری منبتی در مسجد وجود دارد که تاريخ ساخت آن 1008 هـ. ق می باشد. اين بنا در طول زمان بارها تعمير و باز سازی شده است.

ادامه...


مسجد جامع سوريان بنايی است كوچک در سوريان، مركز شهرستان بوانات که از دوره ايلخانی به جای مانده است. اثر مهم اين مسجد، منبر منبت ‌كاری بزرگ آن است كه به فرمان "خواجه مظفر‌الملک" از محل ميراث خواجه سعد بن محمد در سال 771 هـ. ق ساخته شده است. بعدها قسمت‌هايی از اين منبر ناپديد شد و برای حفظ بقيه آن، در سال 1314 آن را به موزه ايران باستان منتقل كردند.

ادامه...


مسجد جامع فسا قدمتی در حدود 800 سال دارد. اين مسجد دور از راسته بازار و در كنار گورستان شهر فسا قرار گرفته است. اكنون از اين مسجد تنها بقايای شبستان آن بر جای مانده است.

ادامه...


مسجد جامع لار از آثار دوره صفويه است و در شهرستان لار در جنوب استان فارس واقع شده است. تمام نمای اين مسجد با سنگ تراش ساخته شده و دارای محرابی از سنگ تراش با ظرافت خاصی است. بر طبق کتيبه موجود، محراب اين مسجد در سال 1028 هـ . ق بنا گرديده است.

ادامه...


اعتبار مسجد جامع خنج به بقايای بقعه شيخ محمد ابوالنجم است. اين مسجد در خنج لارستان در جنوب استان فارس واقع شده و بنای گفته شده، در دوره آق قويونلو بر مزار شمس الدين حاجی محمد خنجی - از مشاهير و عرفای فارس - ساخته شده است.

ادامه...


مسجد جامع فال در روستای فال از توابع بخش گله دار شهرستان لامرد واقع است. در کنار اين مسجد قبر راغب مرثيه سرای معروف منطقه نيز قرار دارد که از اماکن متبرک اهالی روستا است.

ادامه...


مسجد، قلعه و حمام رييس علی خان از بناهای متعلق به دوره قاجار است که در شهر اشکنان شهرستان لامرد واقع شده است.

ادامه...


مسجد جامع نيريز يكی از قديمی ترين و مهم ترين بناهای قرن چهارم هـ . ق و از بناهای نخسين سده های اسلامی است. گفته می شود اين مسجد آتشكده ای بوده و پس از ظهور اسلام به مسجد تبديل شده است. تاريخ ساخت محراب مسجد، سال 363 هجری قمری ذکر شده است و به گفته مورخين، بنای اصلی اين مسجد به سال 340 هـ . ق تعلق دارد. ايوان بلند اين مسجد به سبک معماری اصيل ساسانی بنا شده و از نمونه های مشخص معماری ايران پس از اسلام بوده و در سال 1312 در فهرست آثار باستانی ايران به ثبت رسيده است.

ادامه...


بدون تردید استان فارس يكی از كانون های مهم صنايع دستی ايران است. آثار پرافتخار زمان هخامنشی ها و ساسانی ها، نمايش گر ذوق حجاری، معماری، كاشی كاری، نقاشی و مجسمه سازی مردم فارس پيش از اسلام است. بعد از اسلام نيز فارس ها به خصوص مردم شيراز به شيوه ی ديرين خود، در كسب هنر و آفريدن صنايع دستی كوشش فراوان به کار برده اند و در اين راه بسيار موفق عمل کرده اند. هنرمندان این منطقه در تاريخ هنر ايران در خط و تذهيب، جلوه سازی، گل و بوته سازی، معماری و گچ بری، خاتم سازی و نقره كاری، ابريشم دوزی، قالی بافی و منبت كاری از نام داران و سرآمدهای اين هنر به شمار می روند. امروزه نيز اين منطقه در زمینه ی صنایع دستی بسيار پررونق است و خاتم كاری، منبت کاری، معرق کاری، قالی بافی، پارچه بافی، نقره كاری، مسگری، دست بافی و بافت گليم های زيبا از مهم ترين صنايع دستی این منطقه به شمار می روند. فارس از زمان های دور در صنايع دستی به پيشرفت های زيادی نايل آمده و در اين زمينه دارای تنوع زيادی است. بررسی های تاريخی نشان می ‌دهد كه دراين منطقه صنايع دستی مختلف و متنوع رايج بوده و بيش ترين تنوع در زمينه ی قالی و انواع دست بافت ها و در ميان ايلات و عشاير مختلف اين سرزمين ديده می شود. قالی بافی همگام با خاتم سازی از مهم ترین و معروف ترین صنایع دستی استان فارس به شمار می آید. در تجارت فرش، تمام قالی های ناحيه فارس (جنوب باختری ايران) را تحت عنوان قالی شيراز نام می برند. بخشی از فرشينه های خمسه هم که به شيرازی معروف اند، از نظر جنس متوسط است و به جز بافندگان خمسه، بافندگان روستاهای غير عشايری نيز آن را می بافند. اين بافته ها نيز به نام قاليچه های شيرازی مشهور هستند و به کشورهای ديگر نيز صادر می شوند. در ميان عشاير استان فارس هنوز زيباترين هنر دستی، قالی بافی است كه آميزه‌ای از كار، تلاش و هنر است كه با دست‌های سخت كوش زنان عشاير بافته می ‌شوند. وجود ايلات و عشاير متعدد و طايفه های گوناگون در ترکيب جمعيتی استان، اصلی ترين عامل تعدد نقش و طرح های قالی در استان فارس است.

ادامه...
فارس كه مهد كهن آداب و آیین‌های فرهنگی ایران زمین است، جایگاهی برای زیستعشایر و كوچ و رفتن به ییلاق و قشلاق ایلات است. عشایر فارس در گذر تاریخبنیانگذار فرهنگ غنی در سرزمین فارس بوده‌اند و بخشی از فرهنگ ایلات در نوع زندگی آنان متجلی است.در منطقه فارس عشایر نقش موثری داشته و چون شغل آنان دامداری است برای تألیف احشام خود مجبور به تغییر مکان بوده در تابستان به ییلاقات شمالی استان و در زمستان به نواحی گرمسیری جنوب ییلاق و قشلاق می نمایند و چنانچه بارندگی زیاد و وضع سال خوب باشد وضع آنان خوب در غیر این صورت زندگی سختی خواهند داشت. با وجودی که مساعی زیادی برای اسکان آنان به عمل آمده مع ذالک جز عده قلیلی از آنان زندگی ایلی و چادر نشینی را ترک نکرده اند. به طور کلی در این استان 6 طایفه بزرگ وجود دارد: طایفه قشقایی،طایفه کشکولی، طایفه فارسیمدان، طایفه شش بلوکی، طایفه دره شوری، طایفه عرب و باصری که در این بین عشایرقشقایی به زبان ترکی قشقایی سخن می‌گویند.
ویژگی های فرهنگی عشایر فارس بی‌شك یكی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان در جلب گردشگران مختلف ایرانی و خارجی است كه آداب، موسیقی و صنایع دستی از جمله این ویژگی‌ها‌ست.
ادامه...


فارس با توجه به وسعت زیاد و نزدیكی به خلیج فارس در نواحی جنوبی و مجاورت به كویر در نواحی شمال شرق، دارای تنوع اقلیمی زیاد و منحصر به فردی است. سه ناحیه آب و هوایی متمایز در استان فارس وجود دارد. نخست ناحیه کوهستانی شمال و شمال غربی با زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل. دوم نواحی مرکزی با زمستان‌های نسبتا بارانی و معتدل و تابستان‌های گرم و خشک. ناحیه سوم در جنوب و جنوب شرقی دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های بسیار گرم است.

ادامه...


فارس با توجه به وسعت زیاد و نزدیكی به خلیج فارس در نواحی جنوبی و مجاورت به كویر در نواحی شمال شرق، دارای تنوع اقلیمی زیاد و منحصر به فردی است. سه ناحیه آب و هوایی متمایز در استان فارس وجود دارد. نخست ناحیه کوهستانی شمال و شمال غربی با زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل. دوم نواحی مرکزی با زمستان‌های نسبتا بارانی و معتدل و تابستان‌های گرم و خشک. ناحیه سوم در جنوب و جنوب شرقی دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های بسیار گرم است.

ادامه...


شهرستان شيراز دارای آب و هوای معتدل و متمايل به گرم است. اين آب و هوا در مناطق كوهستانی به خصوص نواحی باختری و شمالی تغيير پيدا كرده و نسبتا سردتر است. در مركز اين شهرستان کم ترين درجه حرارت در زمستان ها 3 درجه زير صفر و بيش ترين آن در تابستان ها 38 درجه سانتی گراد بالای صفر است. بیش ترین ميزان بارندگی ساليانه شهرستان شيراز به حدود 400 ميلی متر می رسد.

ادامه...


فارس با توجه به وسعت زیاد و نزدیكی به خلیج فارس در نواحی جنوبی و مجاورت به كویر در نواحی شمال شرق، دارای تنوع اقلیمی زیاد و منحصر به فردی است. سه ناحیه آب و هوایی متمایز در استان فارس وجود دارد. نخست ناحیه کوهستانی شمال و شمال غربی با زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل. دوم نواحی مرکزی با زمستان‌های نسبتا بارانی و معتدل و تابستان‌های گرم و خشک. ناحیه سوم در جنوب و جنوب شرقی دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های بسیار گرم است.

ادامه...


آب و هوای شهرستان آباده در بخش خاوری گرم و در بخش باختری آن به سبب نزديكی با كوهستان دنا سرد است. هوای آباده نيز معتدل سرد است. وزش باد در اين شهرستان شمالی- جنوبی و خاوری- باختری بوده و میانگین بارندگی در اين منطقه كم و حدود 100 ميلی متر گزارش شده است.

ادامه...


آب و هوای شهرستان ارسنجان معتدل خشک است. شهرستان ارسنجان يک منطقه دره ای است كه كوه هايی اطراف آن را فرا گرفته است. كوه چنار در شمال كوه سنگ سياه در شمال خاوری و كوه سياه در جنوب منطقه قرار دارد. هم چنين گردنه قلات در 4 كيلومتری شمال خاوری منطقه واقع است. منبع آبی منطقه را آب های زيرزمينی تشكيل می دهند كه به وسيله قنات، چاه های ژرف و نيمه ژرف مورد استفاده اهالی قرار می گيرند. پوشش گياهی اين شهرستان شامل درختان ناحيه معتدل خشک و گياهانی است که کاربرد دارويی دارند. پوشش گياهی جهت چرای دام نيز در اين منطقه موجود است. گياهانی از قبيل خاكشير، شاه تره، پرسياوشان كه كاربرد دارويی دارند و پوشش گياهی جهت چرای دام رستنی های اين منطقه را تشکيل می دهند. شهرستان ارسنجان گونه های مختلفی از حيات وحش را در خود جای داده است. جانورانی از قبيل گرگ و شغال از عمده ترين پستانداران اين منطقه هستند. از گونه های متعدد جانوران اين شهرستان می توان به كبک و تيهو اشاره کرد.

ادامه...


هوای شهرستان استهبان معتدل است. در مركز اين شهرستان زمستان ها حداقل 4 درجه زير صفر و تابستان ها 25 درجه بالای صفر و ميزان باران ساليانه آن 250 ميلی متر است.

ادامه...


به دليل واقع بودن اقليد در ميان کوه ها آب و هوای آن معتدل است و در زمستان ها برف فراوان می بارد. دشت ها و كوه های اين شهرستان چراگاه های خوبی برای دام است، از اين رو این منطقه سردسير تيره های گوناگون ايل های قشقايی و عرب است. شهر اقليد مركز شهرستان اقليد دارای هوايی معتدل است كه بيش ترين درجه حرارت آن در تابستان ها 34 درجه بالای صفر و كم ترين آن در زمستان ها 17 درجه زير صفر و ميزان بارندگی ساليانه 230 ميلی متر است.

ادامه...


آب و هوای شهرستان بوانات معتدل و متمايل به سرد است. در مركز اين شهرستان هوا معتدل است كه بيش ترين درجه حرارت آن در تابستان ها به 34 درجه بالای صفر و كم ترين آن در زمستان ها به 16 درجه زير صفر می رسد. ميزان باران ساليانه آن 220 ميلی متر و رطوبت آن 44 درصد است.

ادامه...


آب و هوای شهرستان بوانات معتدل و متمايل به سرد است. در مركز اين شهرستان هوا معتدل است كه بيش ترين درجه حرارت آن در تابستان ها به 34 درجه بالای صفر و كم ترين آن در زمستان ها به 16 درجه زير صفر می رسد. ميزان باران ساليانه آن 220 ميلی متر و رطوبت آن 44 درصد است.

ادامه...


آب و هوای شهرستان جهرم گرم و در نواحی كوهستانی معتدل است. درجه حرارت هوا متناسب با پهنای جغرافيايی و موقعيت نقاط متغير است. به طوری که در قسمت های شمال باختری (بخش های خفر و سيمكان) هوا ملايم و در اطراف جهرم بسيار گرم است. در مركز شهرستان جهرم بيش ترين درجه حرارت در تابستان ها به 43 درجه بالای صفر و کم ترين درجه حرارت در زمستان ها به 3 درجه زير صفر و ميزان بارندگی سالانه به طور متوسط 250 ميلی متر است.

ادامه...


آب و هوای شهرستان سپيدان معتدل است. در مركز اين شهرستان كم ترين درجه حرارت در زمستان ها به 12 درجه زير صفر و بيش ترين آن در تابستان ها به 33 درجه بالای صفر می رسد.

ادامه...


شهرستان فسا از نظر آب و هوا به دو ناحيه تقسيم می شود. نواحی شمال و شمال باختری كه هوای آن معتدل است و نواحی جنوب و جنوب خاوری كه گرم است. هوای مركز شهرستان فسا معتدل و گرم است که اعتدال آن به دليل وجود درياچه بختگان است. بيش ترين درجه حرارت در تابستان ها به 44 درجه بالای صفر و كم ترين آن در زمستان ها به 4 درجه زير صفر و ميزان بارندگی به طور موسط به 250 ميلی متر در سال می رسد.

ادامه...


هوای شهرستان فیروزآباد معتدل گرم و در مركز آن هوا معتدل و خشک است. متوسط درجه حرارت در مردادماه 5/25 درجه سانتی گراد و در ديماه 4/5 درجه سانتی گراد است. ميزان ريزش باران به طور متوسط 147 ميلی متر در سال گزارش شده است.

ادامه...


هوای كازرون گرم و خشک است. در مركز اين شهرستان كم ترين درجه حرارت در زمستان ها به 1 درجه بالای صفر و بيش ترين آن در تابستان به 45 درجه بالای صفر می رسد. ميزان بارندگی ساليانه در اين شهر 330 ميلی متر می باشد.

ادامه...


شهرستان لار از آب و هوای نسبتا گرم و خشكی برخوردار است. در مركز شهرستان لار بيش ترين درجه حرارت در تابستان ها 46 درجه بالای صفر و كم ترين آن در زمستان ها 2 درجه زير صفر می باشد. ميزان باران ساليانه لار به طور متوسط 200 ميلی متر است.

ادامه...


آب و هوای اين شهرستان گرم است. در مركز اين شهرستان بيش ترين درجه گرما در تابستان ها تا 45 درجه بالای صفر و كم ترين درجه آن در زمستان ها تا 10 درجه زير صفر می رسد.

ادامه...


مرودشت دارای هوای معتدلی است. در مركز مرودشت هوا معتدل بوده و بيش ترين درجه حرارت در تابستان ها 38 درجه و كم ترين آن در زمستان ها 2 درجه زير صفر می باشد. ميزان بارندگی ساليانه مرودشت 240 ميلی متر است.

ادامه...


شهرستان ممسنی به طور كلی دارای آب و هوای معتدلی است. در نورآباد مركز شهرستان ممسنی هوا در تابستان ها گرم و در زمستان ها معتدل به سرد است. متوسط درجه حرارت در اين شهرستان به 45 درجه بالای صفر و 8 درجه زير صفر می رسد.

ادامه...


هوای شهرستان نيريز معتدل است. در مركز اين شهرستان کم ترين درجه حرارت در زمستان ها به 8 درجه زير صفر و بيش ترين درجه در تابستان ها به 39 درجه بالای صفر می رسد. بیش ترین ميزان بارندگی در اين شهرستان 250 ميلی متر گزارش شده است.

ادامه...
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi