سایت گردشگری تهران - جاذبه گردشگری تهران
کلیات


استان تهران که پايتخت جمهوری اسلامی ايران را دربرگرفته؛ ازنظر سياسي, اجتماعي, اقتصادي و فرهنگي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. اين استان كه بين34 تا 5/36 درجه پهنای شمالی و 50 تا 53 درجه درازای خاوری و درميان استان هاي مازندران, قزوين, مركزي, قم و سمنان واقع شده, از مناطق مهم و قابل توجه در زمينه گردشگری نيز به شمار می آيد. شهرستان های اطراف تهران که در دامنه کوه های البرز قرار گرفته اند، به لحاظ جاذبه های طبيعی، غنی و منحصر به فرد هستند. دشت هاي وسيع و دره های پر از گل هاي وحشي كه درپاي كوه سربه فلک کشيده دماوند گسترده شده اند, درهر فصل چشم انداز خاصی به وجود آورده و طبيعت دوستان را جذب زيبايي هاي خود مي كند. خاور و باختر استان تهران را رودخانه هاي خروشان در برگرفته كه با احداث سد روي آن ها, درياچه هاي مصنوعي بزرگ و زيبا به وجود آمده كه مناسب انواع ورزش ها و تفريحات آبي هستند. بزرگ ترين و مدرن ترين پيست هاي اسكي ايران در دامنه كوه هاي سر به فلك كشيده شمال تهران كه همواره برف گير و زمستاني است؛ قرار گرفته و در انتظار موج گردشگران و دوست داران ورزش هاي مفرح زمستاني است. كشت زارهاي پررونق استان تهران؛ در سمت جنوب و شهرستان هاي ورامين, شهرري و شهريار قرار گرفته اند و رونق كشاورزي اين استان را سبب شده اند در حالي كه باغ هاي ييلاقي و با صفاي اين استان در سمت شمال استان و در لواسانات, طالقان و رودبار قصران قرار گرفته اند. سابقه طولاني پايتختي ايران اصلي ترين دليل وجود بناها و آثار تاريخي و معماري با اهميت در اين استان و به خصوص شهر تهران است. بيش ترين موزه ها و هتل هاي ايران در استان تهران واقع شده و دراين منطقه مي توان انواع جاذبه هاي تاريخي ومعماري, فرهنگي و اجتماعي را به تماشا نشست. استان تهران از نظر صنعتي و بازرگاني از رونق بسيار بالايي برخوردار بوده و به لحاظ اقتصادي پر رونق ترين و به لحاظ سياسي با اهميت ترين منطقه ايران به شمار مي رود. بيش از 35 درصد از كل بزرگ راه های ايران در مسير استان تهران قرار گرفته وهم چنين برابرآخرين آمارهای منتشره، 40 درصد كل صنايع كشورنيز دراين استان قرار دارند.


مدرسه سپهسالار از مدارس بزرگ و زيبای قرن سيزدهم هـ . ق در شهرستان تهران است. اين بنا در خيابان شهيد مصطفی خمينی فعلی واقع شده است. بانيان اين مسجد عظيم - كه به مدرسه ناصری تهران نيز مشهور بود- حاج ميرزا حسين خان سپهسالار قزوينی صدراعظم دوره ناصرالدين شاه قاجار و برادرش مشيرالدوله بودند. اين بنا که از بزرگ ترين مدرسه های تهران می باشد، 62 متر طول،61 متر عرض و در حدود 60 حجره دارد و ارتفاع گنبد آن 37 متر است و در صحن مدرسه، باغچه ای پردرخت و زيبا با آب نما ساخته شده است. ساختن اين عمارت معتبر در سال 1296 هجری قمری آغاز شد. مجموعه اين بنای شكوهمند شامل جلوخان، سردر، دهليز، ساختمان دو طبقه و حجره هاست. اين ساختمان دارای چهار ايوان، گنبدی بزرگ، شبستان و چهل ستون، هشت گل دسته، مناره كاشی كاری و مخزن يک كتابخانه معتبر است. درب ورودی اصلی مدرسه در حاشيه خيابان بهارستان قرار دارد. از ضلع خاوری نيز دری به مسجد و مدرسه باز مى شود. در اين دهليز، شاه كاری از معماری و كاشی كاری معروف به هفت كاسه (تاق معلق) به يادگار مانده است. بالای ايوان شمالی اين بنا يک ساعت بزرگ نصب و كتيبه های بى شماری روی كاشی نقش شده است. از مشخصات ممتاز تزيينات اين بنا، گذشته از تاق معلق، كاشی های محصور و خشتی رنگارنگ بناست كه دارای مناظری بسيار زيباهستند. از لحاظ هنر حجاری و سنگ تراشی نيز ستون های يکپارچه آن قابل توجه است.

ادامه...


مسجد جامع تهران متعلق به قرن سيزدهم هجری قمری است که قسمت های مختلف آن در طول زمان و توسط افراد مختلف ساخته شده است. معماری بخش های مختلف اين مجموعه، حاكی از شكل‌گيری تدريجی مجموعه بنا است. برخی ساخت اين مسجد را در زمان شاه‌ عباس دوم صفوی و برخی قرن نهم هجری قمری می ‌دانند ولی آن چه اكنون قابل رويت است، قديمی ‌تر از قرن سيزدهم به نظر نمی ‌رسد. كتيبه‌ای در ايوان خاوری و در ورودی به شبستان بزرگ مسجد مورخ به سال 1240هـ . ق و كتيبه ديگری در اين ايوان به تاريخ 1366هـ . ق وجود دارد. در ايوان جنوب باختری حياط تاريخ 1252هـ . ق خوانده می ‌شود كه مربوط به مرمت اين بخش از بنا می باشد. محراب شبستان پشت اين ايوان دارای تاريخ 1344هـ . ق است. در دوره‌های بعد از ساخت مسجد، مرمت و الحاقاتی درآن صورت گرفته كه برای نمونه می ‌توان به احداث كتابخانه اشاره كرد. در كتابخانه اين مسجد كتيبه ای وجود دارد که اقدامات انجام شده در سال 1389هـ . ق را بيان می ‌كند.

ادامه...


مسجد و مدرسه حكيم باشی از بناهايی است که توسط ميرزا احمد حكيم ‌باشی وقف مسجد و مدرسه شده است. اين بنا متعلق به قرن 13 هجری شمسی است که بر ايوان جنوبی مدرسه تاريخ 1234 ديده می ‌شود و در كتيبه وقف ‌نامه واقع در سردر مدرسه تاريخ 1257 قيد شده است. اين بنا به مسجد آقا محمود نيز شهرت دارد.

ادامه...


مسجد نظام‌الدوله از بناهای به يادگار مانده از دروه ناصرالدين شاه قاجار است. كتيبه كاشی اطراف محراب مسجد تاريخ 1310 هـ . ق را نشان می دهد. اكنون در حياط مسجد كتيبه ای قرار دارد كه تصوير بانی مسجد که امير توپخانه وقت بود، بر آن ديده می ‌شود.

ادامه...


مسجد مدرسه اقصی يا مشيرالسلطنه از بناهای به يادگار مانده از قرن 14 هـ . ق است که تنها كتيبه بنا بر روی برج ساعت آن واقع شده و مورخ سال 1312 هـ . ق است. بانی اين مدرسه در زمان ساخت بنا وزير خزانه‌ داری مظفرالدين شاه قاجار بود و در اواخر عمر صدراعظم محمد عليشاه قاجار شد. نام اصلی بنا كه توسط واقف به بنا اختصاص داده شد، مسجد اقصی می ‌باشد ولی در ميان مردم به مشيرالسلطنه شهرت يافته بود.

ادامه...


مسجد مدرسه معيرالممالک توسط دوستعلی خان نظام الدوله، خزانه ‌دار و داماد ناصرالدين شاه قاجار بنا شده است. وی در بنای شمس العماره مباشرت داشته و بنيان گذار ابنيه باغ فردوس تجريش و زعفرانيه نيز بوده است.

ادامه...


مسجد مدرسه خازن الملک از بناهای اسلامی قرن 13 هجری قمری است. در كاشی كاری حياط اين مدرسه تاريخ 1293 هـ . ق نوشته شده است و بر زيلوهای اين مدرسه تاريخ 1293هـ . ق منقوش است. تنها كتيبه موجود در فضای بقعه سيد ولی، بر درب ورودی گنبدخانه نيز دارای تاريخ 1298هـ . ق می ‌باشد.

ادامه...


مسجد قنبرعلی خان در سال 1288 هجری قمری ساخته شده و شامل رواق صحن و گنبد و پوششی مزين به كاشی كاری های زيباست. بانی مسجد شخصی به نام قنبر علی خان بوده و به همين جهت به اين نام موسوم شد.

ادامه...


بنای مسجد مشيرالسلطنه كه در اوايل قرن چهارم هجری قمری توسط مشيرالسلطنه ساخته شده دارای رواق صحن و گنبد و پوششی كاشی كاری شده است. يک ساعت قديمی نيز پس از ساخت بنا در اين مسجد نصب شده است.

ادامه...


مسجد سيد عزيزالله در قرن سيزدهم هجری قمری ساخته و نام آن از روی نام بانی مسجد برگرفته شده است. در كاشی كاری های داخل ايوان های اين مسجد كه دارای چهار ايوان و گنبد دو پوششی است نهايت دقت به كار رفته است. دربدنه داخلی يكی از ايوان ها نيز كتيبه ای به خط ثلث وجود دارد كه در پايان آن، نام كاتب و تاريخ نصب كتيبه نوشته شده است.

ادامه...


مسجد و مدرسه شيخ عبدالحسين از بناهای متعلق به قرن سيزدهم هجری قمری است. تنها كتيبه باقی مانده از ساختمان اين بنا دارای تاريخ سال1270هجری قمری می باشد. از آن جا كه بازرگانان آذربايجان مقيم تهران، در اين مسجد مراسم تعزيه برگزار مىكردند، به اين بنا مسجد ترک ها و يا مسجد آذربايجانی ها هم گفته شده است. در ضلع باختری اين مسجد، مسجد قديمی و بزرگ ديگری است كه هم زمان با بنای مسجد اوليه ساخته شده است. سبک معماری آن به صورت چهار ايوانی است و دارای سردری بلند، صحن وسيع، حجره های دو طبقه و كاشی كاری زيباست. اين مسجد به همت مرحوم شيخ عبدالحسين تهرانی معروف به شيخ العراق ساخته شد و به همين دليل به نام مسجد شيخ عبدالحسين موسوم شد.

ادامه...


مسجد امام خمينی(سلطانی) از مسجدهای بزرگ و معروف تهران است كه از دوران فتح علي شاه قاجار به يادگار مانده است. ساختن بنای مسجد در سال 1240 هجری قمری پايان يافت و نام فتح علي شاه در پيشانی ايوان بزرگ در سمت قبله، به خط نستعليق نوشته شده است. در سال 1307 هجری قمری به دستور ناصرالدين قاجار تعميراتی در مسجد انجام شد و دو مناره سردر مسجد، كه به طرفين ايوان شمالی افزوده شده است، در همين زمان به اين بنا اضافه گرديد. نام ناصرالدين شاه قاجار نيز بر سردر جلوخان شمالی ديده مى شود. اين مسجد از لحاظ وسعت صحن، شبستان های زيبا، گنبد عظيم كاشی كاری، تاق ها و سردر، باشكوه و جالب است و نمونه های كاشی كاری بديع آن زمان، در اين بنا ديده مىشود ولی طرح ساختمانی گنبد اصلی مسجد، بر اثر تعميرهای سال های گذشته به صورت صاف درآمده است. اين مسجد در انتهای خيابان ناصرخسرو واقع شده است و به بازار تهران محدود است.

ادامه...

 
مسجد جامع رجب علی از مسجدهای قديمی شهر تهران است که متعلق به دوره قاجاريه بوده که صحنی وسيع و شبستان تابستانی و زمستانی دارد. ايوان زيبای اين مدرسه و شبستان قديمی مسجد از لحاظ سبک ساخت و اسلوب كاشی كاری و هم چنين كتيبه خط ثلثی كه بر بالای ايوان رفيع نصب شده، بسيار جالب و ارزنده است. تاق نماهای ايوان و دو گوشواره بالايی آن، دارای تاق بندی و كاشی كاری ممتاز است. در اين قسمت از بنا كتيبه ای كه به خط ثلث سفيد رنگ بر متن كاشی های لاجوردی نصب شده، حاكی از مرمت مسجد است. تاق نماهای ايوان و صحن مسجد مزين به كاشی كاری هايی خوش طرح است. در پشت اين ايوان بلند، شبستان و حجره های مسجد واقع شده است. اين شبستان از نظر هنر معماری و تزيينات كاشی كاری دوران قاجار، بسيار زيبا و حايز اهميت است. در ميان دايره كاشی ايوان، نام كاشی كار و استاد بنا ثبت شده است. اين مسجد در خيابان بوذرجمهری در محله درخونگاه واقع شده است.

ادامه...


مجموعه مسجد جمعه سلجوقی(مسجد جامع دماوند) واقع در شهرستان دماوند از بناهای مربوط به سال 812 هجری قمری است. اين بنا دارای مناره ای مدور و ساده است که روی پايه چهار گوش آجری قرار گرفته و بقايای کتيبه ای به خط کوفی و تزيينات ديگری به سبک قرن پنجم بر روی آن وجود دارد. اين مناره تنها بنای مسجد است که يادگاری از سبک معماری قرن 5 در آن وجود دارد. قديمی ترين بخش اين مسجد شبستان كوچک زمستانه آن در طبقه زيرين مسجد (در جبهه شمال) و مناره رفيع آن است كه همچنان اصالت اوليه خود را حفظ كرده است. بنای فعلی مسجد با دو شبستان در امتداد شمالی- جنوبی با ورودی نسبتا بزرگی مزين به كاشی هفت رنگ و گنبدی نيلگون خودنمايی می كند. اين مسجد در پی خسارت ها و آسيب هايی كه در طول تاريخ ديده، بارها تعمير و مرمت شده است. مسجد جامع دماوند با شماره 230 در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است.

ادامه...


مسجد جامع ورامين در شهر تاريخی ورامين، همچون نگينی درخشان سمبل و نماد تاريخ فرهنگ، هنر و مدنيت مردمان اين شهر به شمار می آيد. اين مسجد مهم ترين بنای قديمی شهر ورامين است كه خوشبختانه بيشترين بخش آن هنوز باقی مانده است. مسجد جامع ورامين از نوع مساجد چهار ايوانی است. كار پى ريزی مسجد، در دوران سلطنت سلطان محمد خدابنده، آغاز شد و در عهد فرزند و جانشين وی سلطان ابوسعيد به پايان رسيد. قسمتی از آن در سال 722 تا 723 هجری قمری (1322 ميلادی) ساخته شده و بخش ديگر آن در سال 726 هجری قمری (6ـ1325 ميلادی) خاتمه يافت. اين بنا در عهد شاهرخ ميرزا تيموری(815 هجری قمری) نيز يک بار تعمير و مرمت شده است. مسجد جامع ورامين دارای سه بخش است، بخش اول مدخل و سر در مسجد است كه تقريبا رو به ويرانی است و بخشی از كاشی های معرق و فيروزه رنگ آن از بين رفته و كتيبه موجود آن نيز چندان خوانا نيست. بخش دوم قسمت های تاق دار است كه دارای ده تاق نمای كوچک و يک تاق بزرگ در وسط است كه با هم راهرويی مخفی را تشكيل مى دهند. كتيبه ای روی تاق نماهای چهارم و پنجم در سمت جنوب بنا موجود است و كتيبه ای نيز روی ديوار آن ديده مى شود. بخش سوم که بخش اصلی مسجد است شامل شبستان، ايوان و گنبد بزرگ آجری و بناهای طرفين شبستان می شود. مجرايی با گچ بری مفصل، زير گنبد مسجد وجود دارد كه در زمان شاهرخ ميرزا ساخته شده ولی كامل نيست. حوضی بزرگ داخل صحن و حوضی كوچک مقابل سر در مسجد وجود دارد. همچنين پايه های اصلی بخش های نابود شده و دوباره از زير خاک بيرون آورده شده است. از ويژگی های اين مسجد تاريخی می توان به کاشی کاری معرق باشکوه، تزيينات گچ بری، آجرکاری و کتيبه های ارزشمند آن اشاره نمود. همچنين ايوان عظيم و با شكوه ورودی بنا در ابتدا دارای تزيينات بسيار زيبای كاشی كاری معرق بوده، اما امروز تنها بخشی از آن تزيينات باقی مانده كه توسط مرمت كاران ميراث فرهنگی حفظ و تثبيت شده اند. هم اكنون عظمت اين مسجد به خوبی و به گونه ای كه بتواند شكوه گذشته اش را به رخ بازديد كنندگان بكشد، بازگردانده شده است.

ادامه...


صنايع دستی استان تهران با توجه به بافت اجتماعی و تنوع قومی به سه دسته شهری، روستايی و عشايری تقسيم می شوند. صنايع دستی شهری در كارگاه های دايمی توليد می شوند و فاقد سابقه طولانی در منطقه هستند و بيش تر سازندگان آن ها ازشهرستان های ديگر مهاجرت كرده و در شهرستان های مختلف استان تهران ساکن شده اند. بررسی كارگاه های شيشه گری، سفال سازی، پتو بافی و زيلوبافی در مناطق روستايی نشان می دهد كه دست اندركاران آن ها افراد غير بومی هستند كه بيش تر از تهران، تبريز و لالجين همدان به مناطق روستايی مهاجرت كرده اند. كارگاه های شيشه گری و پتو بافی روستای قشلاق ملارد، سفال گری روستای احمد آباد ورامين، زيلو بافی در روستاهای گرگ تپه، شهرک مدرس و باقر آباد، پارچه بافی درروستای خيرآباد و... دارای اين خصلت هستند. بيش تر خراطان تهران اهل دزفول ( استان خوزستان) و توليد كنندگان مصنوعات سفالی بيش تر از لالجين همدان هستند. تنها صنعت بومی استان تهران؛ نقاشی روی چرم است كه از دوره قاجاريه در تهران رواج يافته است. صنايع دستی روستايی معمولا خانگی وغير دايمی هستند و فعاليت های عمده آن ها را قالی بافی، سفال گری، حصيربافی، ورنی بافی، جاجيم بافی و پتو بافی تشكيل می دهد. از اين ميان گليم بافی در استان تهران دارای سابقه ای بسيار طولانی است و پاره ای ديگر از رشته ها طی سال های اخير از طريق كارگاه های آموزش جهاد سازندگی يا مراكز بهزيستی به مناطق روستايی راه يافته و به دليل قابليت های اقتصادی، گروه هايی را جذب كرده است.
صنايع دستی عشايری قديمی ترين نوع صنايع دستی استان تهران است كه توليد آن ها بيش تر به صورت خانگی و فصلی انجام می پذيرد. اين صنايع برخاسته از جامعه انسانی اين منطقه نيست ولی به دليل قدمت هفتاد و چند ساله اش جای مناسبی در ميان صنايع دستی استان تهران يافته است. اين نوع از صنايع دستی با توجه به تركيب قومی منطقه در ميان صنايع دستی استان تهران جايگاهی ويژه دارد و يكی از نقاط برجسته و مثبت صنايع دستی استان به شمار می آيد. موقعيت استثنايی جلگه ورامين و گروه های مختلف قومی كه از ديرباز درآن سكنی گزيدند، موجب شده تا برخی از جالب ترين دست بافته ها از جمله سفره ها و نمكدان های ورامين که از متنوع ترين دست بافته ها هستند در اين منطقه به وجود آيند.
پديد آورندگان صنايع دستی عشايری که بافت انواع قالی و قاليچه، ورنی، جاجيم، گليم، چنته، رويه پشتی، جوال، خورجين و نيز رنگ رزی و ريسندگی پشم را در انحصار خود دارند، گروهی از عشاير لر قشقايی، شاهسون و …. هستند كه در دهه های اخير از زادگاه خود به شهرهای تهران، ری، ورامين و حومه كرج مهاجرت نموده اند. مردم شهرستان دماوند نيز از ديرباز به صنايع دستی اشتغال داشته‌اند و توليد انواع قالي، گليم و جاجيم در اين شهرستان مرسوم است. منطقه‌ی فيروزكوه به دليل كوهستانی بودن و از آن جا كه دارای مراتع سرسبز و گله‌داری است، يكی از مراكز توليد پشم و در نتيجه توليد جاجيم است و بافت گليم و جاجيم و گه‌گاه قالی عمده‌ ترين صنايع دستی اين منطقه را تشكيل مي‌دهد. در حومه شهرستان ری برخی از انواع صنايع دستی توسط گروهی از عشاير لُر قشقايی كه در دهه‌های اخير به اين شهرستان مهاجرت نموده‌اند؛ توليد می ‌شوند. از جمله مهم‌ترين اين صنايع مي‌توان قالی و قاليچه، ورني، جاجيم، گليم، چنته، رويه پشتی، جوال، خورجين، رنگ رزی و ريسندگی پشم را نام برد. شهرستان های كرج و اسلام شهر از صنايع دستی برجسته و منحصر به فردی برخوردار نيستند. عمده ترين صنايع دستی استان تهران را قالی بافی، خاتم كاری، قلم زنی روی مس و برنج، خراطی، سبد بافی، شيشه گری، تراش و نقاشی روی شيشه، زيلوبافی، نقاشی روی چرم، سفال گری، چاپ باتيک و خطاطی تشكيل می دهند که توسط سازندگان آن ها با کيفيتی بالا و در حد صادرات به کشورهای مختلف تهيه می شوند. شهر تهران به علت مركزيت جمهوری اسلامی ايران؛ دارای فروشگاه‌های صنايع دستی زيادی است كه بهترين و مرغوب‌ترين صنايع دستی شهرستان‌های مختلف را عرضه مي‌كنند و مشخصات آن ها در قسمت مربوطه به طور كامل آورده شده است. عمده‌ترين ويژگی صنايع دستی موجود در تهران مرغوبيت صنايع است و اين كه اين هنرها با دقتی كم نظير و با مواد خوب و برای صادرات به كشورهای مختلف ساخته مي‌شوند.

 

ادامه...


پراکندگی عشایردر استان تهران بيشتردرحوزه شرقی استان قابل مشاهده است . وجود اقليم متفاوت در حوزه ورامين،پاکدشت، دماوند و به خصوص دشت لار تهران این امکان را فراهم آورده تا عشایر با خيال راحت به کوچ از یيلاق به قشلاق و بالعکس اقدام نمایند. عمده ترین عشایر حوزه تهران که اکنون غالب آنها اسکان یافته اند به شرح زیر است؛
١ – هداوند
بزرگترین ایل اسکان یافته ورامين هستند. این ایل را کریم خان زند از خرم آباد با خود به تهران آورده و در منطقه وراميناسکان داده است. ایل هداوند در حال حاضر دارای ٣ تيره اصلی به نام های؛ خانی، ميرزایی و سيری تقسيم می شود. ولی باتوجه به گذشت زمان زیر تيره های بسياری از سه تيره اصلی هداوند به وجود آمده اند. هداوندها به زبان فارسی و به لهجهلری تکلم می نمایند. خانوارهای هداوند در روستاهای قلعه نو، خاتون آباد، فرون آباد، توچال، پوئينک، خيرآب اد، یوسف رضا،شمس آباد، ایجدان، معين آباد، سوره، علی آباد، شوران، زواره بيد، حيدرآباد، کریم آباد، کلين، محمودآباد کهنه، محمودآبادنو،گنداب، سنگاب، کروس، پاچالک، ماملو، دروازه، پلنگ آواز، یورت شاه، کرشت، حصارمهتر، آفرین، یام، مامازن، پارچين، قوئينک،جليل آباد، خسرو، سعدآباد، جمال آباد و ... ساکن هستند.
٢ – پازوکی
در حدود ۴٠٠ سال قبل یعنی در دوره صفویه از حوزه اروميه در آذربایجان غربی به این منطقه تبعيد شده اند. زبان اصلی آنهاترکی بوده ولی به مرور زبان فارسی را آموخته و به آن تکلم می نمایند . در روستاهای سع دآباد، حصار کلک، جيتو، مامازن،شریف آباد، کبودگنبد، حصارامير، خاتون آباد، فيلستان، قرچک، پارچين، فردیس، سعدآباد، سعيدآباد، محمدآباد و ... پازوکی هادارای اکثریت هستند. پازوکی با به قدرت رسيدن قاجارها دارای شوکت و نفوذ فراوان شدند و در همين دوره بود که املاک بسياری را مالک شدند.
٣ – عرب
این گروه از حوزه فارس به مناطق گرمسار و ورامين منتقل شده وبه نام های؛ کتی پاکوتی، عرب عامری، عرب معصومی،عرب حلوایی، عرب خواری، عرب سلمانی و عرب ميش مست معروفند. عربها بيشتر در بهنام عرب و در روستاهای خالدآباد،رمزآباد، کبيرآباد،آب باریک، سلمان آباد، محمدآباد عرب ها، رستم آباد، محمدیه، ایجدان، تقی آباد، جوادآباد، جعفرآباد، جنگل،فتح آباد، کهنک، حصار حسن بيک، تجره، خاوه، قاضی حصار، حصارعليا، حصارسفلی، قلعه بلند، گلستانک، شور، چشمهنادی، یوسف آباد و پيشوا زندگی می کنند.
۴ – تاجيک
این گروه از تاجيکستان به منطقه ورامين انتقال داده شده و قبلاً زندگی عشایری نداشته اند. کلمه تاجيک به معنی کسیکه در یک نقطه ساکن واقدام به کوچ نمی کرد و مفهوم متمدن بودن را در ذهن تداعی می نمایند . امروزه پس از هداوند،پازوکی وعرب شمار تاجيک ها در منطقه ورامين، قم، دماوند و ... بيشتر است. عمده محل های سکونت این گروه در حصار امير، یبر، خاوه، رستم آباد و ... است.
۵ – کرد
کردهای ورامين حدود ١٢١٠ هجری قمری از بجنورد و قوچان به استان تهران انتقال داده شده اند. ایل کرد در گرمسار به دو تيره شادلو و قراچورلو تقسيم می شوند. کردهای ورامين قراچورلو و کردبچه هستند که در نقاطی نظير؛ باقرآباد، پوئينک، جيتو،حصار کلک، خسرو، کبودگنبد، مامازن، پارچين و... ساکن هستند.
۶ – ایلکائی
در اصل از مناطق استان مازندران به این حوزه نقل مکان نموده اند و در دوره قاجاریه به استان ته ران آمده اند . اغلب در ورامين، دماوند و حوزه گرمسارساکن هستند. ولی مرکز اصلی آنها در دماوند است. عمده خانواده های ایلکائی روستاهای حصار مهتر، مافی آباد، قرمزتپه، چال تاسيون، جوادآباد و... برخی از آنها زندگی می کنند.
٧ – کلکو
کلکوها ترک بوده و درمناطقی نظير؛ عزت آباد، دوازده امام، بندعلی خان، کریم آباد، جواد آباد،طغان، ظهيرآباد، جعفرآباد جنگل، حصار حسن بيک، خاوه، اسدآباد، حصارقاضی، حصارکوچک، عسگرآباد، حسين آباد، حسن آبادو ... پراکنده هستند. برخی از کلکوها چادرنشين بوده و به ادامه حيات به شيوه کوچ نشينی می پردازند.
٨ – کنگرلو
در اصل ترک بوده و از ایروان جمهوری آذربایجان به این منطقه آمده اند . زمان کوچ آنها به دوره قاجار و زمان سلطنت فتحعلی شاه می رسد. کنگرلوها به چندگروه نظير؛ بورچی کنگرلو، بيلچی کنگرلو، قرخانبگلو، ذوالفقاری کنگرلو، سپانلو و نظری کنگرلو تقسيم می شوند. خانوارهایی از آنها در کهنه گل، باغچه الله قلی خان، ده شریف، خواجه ولی، رمزآباد، آبباریک و شهر ورامين زندگی می کنند.
٩ – بوربور
برخی بوربورها را کرد، برخی ترک و بعضی دیگرخود را مهاجرین منطقه فارس می دانند که بيشتر در زمان افشاریه و زندیه به منطقه ورامين، گرمسار و دماوند کوچانده شده اند. از روستاهایی که بوربورها برای سکونت انتخاب کرده اند می توان به حصار مهتر، جليل آباد، کریم آباد، ابراهيم آباد، آفرین، عبدل آباد، قرمزتپه، شور، محمودآباد، رمزآباد، محسن آباد، آب باریک و ... می توان اشاره کرد.
١٠ – سيلسپور
در اصل ترک بوده و در روستاهای ایجدان، ایجدانک، گل تپه، موسی آباد، ریحان آباد، فيلستان، جعفرآباد، قشلاق قوئينک، موسی آباد و ... زندگی می کنند.
١١ – بختياری
قبل ازانقلاب مشروطيت به ورامين آمده اند و در روستاهای موسی آباد، کهنه گل، قلعه سين، دربالا، معين آباد، جعفرآباد اخوان، خاوه، حصار حسن بيک، خالدآباد، آب باریک و ... ساکن هستند. برخی بر این باورند که در زمان کریم خان زند به منطقه خوار و ورامين کوچانده شده و مهاجرین از دو طایفه هفت لنگ و چهار لنگ دانسته اند . که به این منطقه تبعيد نموده اند .
١٢ – اصانلو
این ایل به صورت پراکنده در شرق تهران و بيشتر در گرمسار ساکن هستند . این گروه در زمان قاجاریه برای جلوگيری از حملات احتمالی ترکمن ها به این منطقه کوچانده شده اند.
١٣ – قشقایی
از حوزه استان فارس به این نقاط آمده اند و زمان مهاجرت آنها بيش از یکصد سال است. قشقایی های استان تهران شاخه ای از عشایر قشقایی فارس هستند که در روستاهای باغ خواص، حسين آباد، یوسف آباد، جعفرآباد، اخوان، ریحان آباد، گرگ تپه، قوئينک، قشلاق و داود آباد زندگی می کنند.

 

ادامه...


در نواحی مختلف استان تهران به علت موقعيت ويژه جغرافيايی، آب و هوای متفاوتی شكل گرفته است. سه عامل جغرافيايی درشكل گيری آب و هوای اين منطقه نقش اساسی و تعيين كننده دارند. عامل اول كوير يا دشت كويری است كه در جنوب استان تهران قرار گرفته و عاملی منفی به حساب می آيد زيرا باعث گرما و خشكی هوا می شود و به همراه خود گرد و غبار می آورد. عامل دوم رشته كوه های البرز است كه در شمال تهران واقع شده و باعث تعديل آب و هوا می شود و از اين ديدگاه نقشی مثبت ايفا می كند. عامل سوم بادهای مرطوب و باران زای باختری هستند كه نقش محسوس و موثری در آب و هوای استان دارند، اما نمی توانند به طور كامل نقش كوير را خنثی كند. استان تهران را از نظر آب و هوايی می توان به سه بخش اقليمی تقسيم كرد. اقليم ارتفاعات شمالی، اقيلم كوه پايه ها و اقليم نيمه خشک و خشک. اقليم ارتفاعات شمالی که در دامنه های جنوبی البرز مركزی، در ارتفاعی بالای 3000 متر قرار گرفته و آب و هوای مرطوب، نيمه مرطوب و سردسير با زمستان هايی بسيار سرد و طولانی دارد. بارزترين نقاط اين اقليم، دماوند و توچال است. اقليم کوهپايه ها در ارتفاع دو سه هزار متری از سطح دريا قرار گرفته است و آب و هوايی نيمه مرطوب و سردسير با زمستان هايی به نسبت طولانی دارد. آبعلی، فيروز كوه، دماوند، گلندوک، سد امير كبير و دره طالقان در اين اقليم قرار دارند. دمای متوسط سالانه در مناطق كوه پايه ای استان بين 10 تا 15 درجه سانتی گراد و در دشت های مجاور آن بين 15 تا 20 درجه سانتی گراد است. اقليم نيمه خشک و خشک، زمستان های كوتاه و تابستان های گرم دارد و در ارتفاعات كم تر از 2000 متر واقع شده است. در اين اقليم هر چه ارتفاع كاهش می يابد، خشكی محيط بيش تر می شود. ورامين، شهريار و جنوب شهرستان كرج در اين اقليم قرار گرفته اند. به اين ترتيب، تابستان ها در تهران به ويژه در جنوب و مركز شهر، گرم و در شمال شهر معتدل است. در زمستان نيز مركز شهر تهران معتدل است، ولی بخش های شمالی شهر سرد است و دما بارها به زير صفر می رسند. وضعيت اقليمی شهرستان های فيروزكوه و دماوند در زمستان بسيار سرد و در تابستان ها خنک است. شهرستان های ورامين و ری نيز زمستان های به نسبت سرد و تابستان های گرمی دارند.
جهت باد در بيش تر ماه های سال در استان تهران؛ باختری است و تنها در دو ماه از سال، باد از جنوب خاوری و در دو ماه ديگر از شمال می وزد. به اين ترتيب در بيش تر ماه های سال بادها باختری بوده و با نوسان زيادی همراه هستند. جهت عمومی اين جريان ها، تقريبا با جهت كلی كوه های البرز موازی است، به اين ترتيب تاثير اين كوه ها بيش تر به صورت كاهش متوسط باد در كوه پايه های جنوبی است. در مجموع هوای شهر تهران نسبت به نقاط مجاور خود، آرامش و سكون بيش تری داشته و بادهای چندانی ندارد. آب و هوای مناطق كوهستانی تهران از نوع معتدل و دشت های آن، نيمه بيابانی است البته با ويژگی هايی كه بيش تر از موقعيت جغرافيايی تهران - كه بين دو ناحيه متفاوت قرار گرفته است - ناشی می شود. تهران در مرز شرايط جوی بری و اقيانوسی قرار گرفته، اما تمايل آن به موقعيت بری بيش تر از وضعيت اقيانوسی است. طول روزها در تابستان كه ارتفاع آفتاب 74 درجه و 48 دقيقه است به طور متوسط 14 ساعت و 26 دقيقه است و در زمستان که ارتفاع آفتاب 30 درجه و 52 دقيقه است به 9 ساعت و 34 دقيقه كاهش می يابد.
نوسان بارندگی در استان تهران از سالی به سال ديگر بالا رفته و مقدار بارش در سال های گوناگون متفاوت است. در ضمن ميزان بارندگی سالانه در اين استان، از جنوب به شمال بيش تر می شود. بين 40 تا 50 درصد كل بارش استان تهران در فصل زمستان صورت می گيرد و بيش ترين فشار هوا در اواخر پاييز و اوايل زمستان ديده می شود. اين نکته بيان گر اين مساله است که در اين ماه ها توده های سرد هوا غلبه می کنند. در فصل زمستان به علت عقب نشينی جبهه سرد به سوی شمال كشور، توده های هوای خشک، اين ناحيه را تحت نفوذ قرار می دهند، به همين سبب هوا حالتی كم فشار پيدا می كند.

ادامه...
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi